Review: Ivan Neville – Touch My Soul

Ivan Neville - Touch My Soul

Ivan Neville – Touch My Soul
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: The Funk Garage – Mascot Label Group

Ivan Neville is de zoon en het neefje van de beroemde Neville Brothers, de band die werd opgericht door de ooms Charles en Cyril en vader Aaron en waarvan op een bepaald moment ook Ivan deel uitmaakte. Keyboarder Ivan Neville maakte ook deel uit van Keith Richards illustere hobbyband The X-Pensive Winos, die op twee albums ‘Talk Is Cheap’ (1988) en ‘Main Offender’ (1992) de resterende Rolling Stones muzikaal een geweldige schop onder de kont gaf. Daarnaast werkte Ivan Neville voor artiesten als Don Henley, Bonnie Raitt en Robbie Robertson. Tussen 1988 en 2004 maakte hij vier soloalbums.

En nu, bijna 20 jaar na de laatste, ligt er een gloednieuw album, ‘Touch My Soul’. Een plaat vol met New Orleans funk, zoals dat van een Neville verwacht mag worden.

Het album opent met Hey All Together, de eerste van tien feel-good tracks en een toepasselijke titel, want direct komen de gastmusici opdraven: pa Aaron Neville, Bonnie Raitt en Michael McDonald op vocals en de fantastische Trombone Shorty. Het feestje gaat onverminderd verder met Greatest Place On Earth, dat door Trombone Shorty van een fraai New Orleans blazersarrangement is voorzien.

Op de volgende track, Might Last A Lifetime, komt oom Cyril Neville op percussion de song van een mooie jazzy bossa nova beat voorzien. De New Orleans funk groove komt terug in Dance Music Love, een fraai duet tussen de gitaar van Doyle Bramhall II en de stem van Ivan Neville, die daarna in Touch My Soul precies dat doet wat de songtitel belooft, het is een prachtig warm gezongen ballad, waar de Nevilles het patent op hebben.

Stand For Something is een upbeat song met mooie blazers. Verrassend is This Must Be The Place, een geweldige funky cover van de Talking Heads song. Het album eindigt met twee fraaie songs Pass It All Around en Beautiful Tears (Thoughts And Prayers), prachtig gezongen en met de positieve boodschap die hoort bij deze vrolijkmakende muziek.

Met ‘Touch My Soul’ viert Ivan Neville een glorieuze come-back als solo-artiest en brengt hij die typische Neville-sound, die we na het verscheiden van The Neville Brothers zo gemist hebben, weer terug.

01. Hey All Together (feat. Aaron Neville, Bonnie Raitt, Michael McDonald, Trombone Shorty, David Shaw)
02. Greatest Place On Earth (feat. Trombone Shorty, Ben Jaffe, Charlie Gabriel)
03. Might Last A Lifetime (feat. Cyril Neville)