Review: Hollywood Vampires – Live in Rio

Hollywood Vampires - Live in Rio

Hollywood Vampires – Live in Rio
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: earMUSIC

De Amerikaanse hardrockband Hollywood Vampires in 2015 is opgericht door Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) en acteur Johnny Depp. Tijdens tournees worden ze bijgestaan door o.a. Duff McKagan en Matt Sorum van Guns N’ Roses en Robert DeLeo van Stone Temple Pilots. De band is vernoemd naar The Hollywood Vampires, een drinkclub van Alice Cooper met onder meer John Lennon en Ringo Starr (The Beatles), Keith Moon (The Who) en Micky Dolenz (The Monkees) in de jaren zeventig.

De band noemt zichzelf de beste barband ter wereld. Het eerste album van de band verscheen in 2015, met als titel ‘Hollywood Vampires’, met daarop gastoptredens van Paul McCartney, Dave Grohl, Joe Walsh en Christopher Lee.

De band is momenteel bezig met een Europese tournee, waarbij enkele weken geleden ook Pinkpop werd aangedaan. In 2015 trad de band op het beroemde Rock In Rio festival in Rio de Janeiro, waar de opnamen van dit concert werden gemaakt. Het zal ongetwijfeld het grootste publiek zijn waar de band heeft opgetreden en omdat de meeste optredens op dat festival worden opgenomen en gefilmd en doorgaans ook op YouTube te zien zijn. Dat gebeurde ook met deze opnamen en ik heb er meerdere opnamen van gezien en gehoord voordat ik deze cd heb beluisterd.

Volgens mij is er naderhand flink in de studio aan gewerkt, want op meerdere YouTube opnamen hoorde ik foutjes en valse noten, die op de cd én op de blu-ray en dvd niet te horen zijn… Al weet vrijwel iedereen wel dat bij veel als live-opgenomen albums naderhand in de studio flink aan de opnamen gesleuteld is, iets dat al zeker sinds de jaren zeventig het geval is.

Bij de opnamen op dit album bestond de band uit: Alice Cooper op lead zang, Joe Perry op lead- en slaggitaar, Johnny Depp op slag- en leadgitaar, plus Tommy Henriksen (o.m. Warlock) op keyboard, slag- en lead gitaar en achtergrondzang, Matt Sorum op drums en achtergrondzang, Bruce Witkin op percussie, slag- en leadgitaar, basgitaar, keyboards en achtergrondzang en Robert DeLeo op basgitaar en achtergrondzang.

Het optreden op Rock In Rio 2015 bevat op alle muziekformaten veertien songs, waarvan de opener Raise The Dead op het debuutalbum van Hollywood Vampires staat en de rest zijn covers en de speeltijd is 54 minuten, wat mij betreft vrij kort voor een live-album, maar ik ga ervan uit dat dit de maximale speeltijd op het festival was.

Verschillende gastmuzikanten doen steeds op één song mee, zoals zangers/gitariste Lizzy Hale (Halestorm) op Whole Lotta Love, wat overigens heel anders begint dan de Led Zeppelin versie. Ook Zak Starkey, de huidige drummer van The Who (en zoon van Ringo Starr) speelt mee, op I’m A Boy van The Who. De Braziliaanse gitarist Andreas Kisser (Sepultura) speelt mee op Billion Dollar Babies van Alice Cooper.

Hollywood Vampires - Live in Rio - back