Review: Henrik Freischlader – Recorded By Martin Meinschäfer II

Henrik Freischlader - Recorded by Martin Meinschäfer II

Henrik Freischlader – Recorded By Martin Meinschäfer II
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Cable Car Records

Tekst: Jan Wolf

Henrik Freischlader keert terug op het bluesrock nest met zijn nieuwste album ‘Recorded By Martin Meinschäfer II’ Het eerste ‘Recorded By’ stamt alweer uit 2010 dus we hebben even geduld moeten betrachten, hoewel Henrik in de tussenliggende twaalf jaar ook meer dan voldoende aan moois heeft gefabriceerd. De multi instrumentalist uit Wuppertal (die een week voor de deze release, veertig kaarsjes uit mocht blazen) tekent ook ditmaal weer voor het leeuwendeel van de instrumenten, enkel oudgediende Mr. Mo horen we terug op de keyboards en het orgel.

Met album opener Free wordt de toon gezet voor een kleine zeventig minuten aan aanstekelijk goede nummers. Henrik heeft er een goed gevoel voor om de muziek op de plaat zo te laten klinken dat er weinig voorstellingsvermogen nodig is bij de luisteraar, om het in concert te willen beleven. Het is natuurlijk ook wel fijn om als je eigen ritme tandem te kunnen functioneren. Maar het is daarmee niet gezegd dat alles werd ingespeeld in het teken van de gitaarpartijen, op elk instrument heeft hij echt een eigen benadering.

Dat Henrik er in zijn teksten niet voor wegloopt om stelling te nemen tegen zaken waarvan hij vindt dat ze aangekaart moeten worden is geen nieuws onder de zon maar belerend wordt het nergens. De gitaar is echter wel, niet geheel verrassend, het instrument waarop hij de show steelt, de solo’s zijn om van te watertanden. Dan weer klein en functioneel maar net zo gemakkelijk tovert hij op zijn snaren meeslepende stukken tevoorschijn. En in The Question is er een knipoog naar Leonard Cohen te horen die absoluut naar meer smaakt.

Hands of Jesus is een nummer dat niet alleen qua lengte maar zeker ook wat betreft opbouw in een rijtje valt te scharen met The Bridge en Bad Dreams van eerdere albums. Deze drie zouden tezamen live al bijna een avondvullend programma kunnen vormen en dat zou niet vervelend zijn. Met zijn “Bring Back The Time Tour” zal hij ook Aalten en Oss aandoen, dus wie weet.

‘Recorded By Martin Meinschäfer II’ is andermaal een erg sterk album van Henrik Freischlader. Dat is geen sinecure gezien het toch al sterke oeuvre van een van Europa’s beste gitaristen.

Tour:
04 december: LSA Music – Aalten