Review: Hans van Lier Band – It Could Have Been Less

Hans van Lier – It Could Have Been Less

Hans van Lier Band – It Could Have Been Less
Format: CD / Label: Suburban Music Group

Tekst: Pascal Wilhelm

“Het kon minder.” Een typisch Gronings understatement in antwoord op de vraag” “Hoe gaat het me je?” Meestal betekent het dat alles z’n gangetje gaat (of beter) en dat geldt zeker voor deze CD van de Hans van Lier Band. Met de 77-jarige (!) bassist Lourens (Lou) Leeuw in de gelederen, Harrie Groenewold (drums), Marjon van Dijk (zang) en Bennie Timmer (gitaar) is de Hans van Lier band uitgegroeid tot een geroutineerd gezelschap.

Bijgestaan door Michel Hoogenboezem werd deze CD live opgenomen in het Groningse Veendam. Michel levert goed werk af, de CD klinkt als een klok en brengt de kwaliteiten van Marjon van Dijk en de twee gitaristen goed voor het voetlicht. De nummers zijn gevarieerd en het grillig vloeiende gitaarspel van Hans is herkenbaar. Mooi hoe de rol van Marjon van Dijk overeind blijft ondanks het zware geluid van de twee gitaarbeulen; in een bluesband met een zangeres moet bescheidenheid gelden voor de heren, vind ik.

Bands waarin zangeressen tegen gitaargeweld moet opboksen bieden vaak een pijnlijke aanblik. We hebben in Nederland best een aantal bluesvrouwen zoals AJ plug, Tineke Schoenmaker (Barrelhouse), Conchita van der Bosch (Black Opal Blues), Jelena Olijslager (Firehouse mama), Liesbeth Hofste (Voodoo Mama) en Monique Verkerk (Mo & The Stage Animals). Ik vergeet er vast een paar, maar Marjon van Dijk kan rustig aan dit rijtje worden toegevoegd. Maar dit is natuurlijk de Hans van Lier band.

In mijn Groningse studententijd kwam ik hem regelmatig tegen. Net als Lou Leeuw waarvan iedereen in bandjes destijds wel een zanginstallatie huurde. Bennie, en Harrie (toen nog piepjong) liepen toen ook al rond. In wisselende samenstellingen werden vele bandjes gevormd, maar met de Hans van Lier band lijkt Hans zijn meest uitgebalanceerde groep te hebben gevonden. Veel ervaring en talent in deze band met toch die onmiskenbare Groningse stempel: stevig en eerlijk. Nu nog de grotere podia en festivals weten te vinden.

De Hans van Lier band is er klaar voor.

01. Little By Little
02. Same Old Blues