Review: Gregory Alan Isakov – Appaloosa Bones

Gregory Alan Isakov - Appaloosa Bones

Gregory Alan Isakov – Appaloosa Bones
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Mattan Records

Tekst: Henk Hekkelman

Zo eens in de vijf jaar brengt Gregory Alan Isakov een nieuw album uit die zeer de moeite waard is om te beluisteren. De in Colorado woonachtige Isakov runt daar een boerderij waar hij voornamelijk producten oogst voor de lokale voedselbank. Terwijl hij daar druk is met de landbouw heeft hij ook nog tijd over om een nieuw album te schrijven die luistert naar de mooie titel ‘Appaloosa Bones’.

Hij heeft er een hekel aan om te verwoorden wat zijn liedjes eigenlijk betekenen. Hij laat de interpretatie ervan over aan de luisteraar.

The Fall, openingsnummer van het album en de eerste single, verteld het verhaal van een trapezeartiest en de gevaren daarvan. Met mooi banjo en ukelele spel wordt dit verhaal prachtig verteld.

Op Before The Sun begeleidt hij zichzelf op banjo en gaandeweg wordt het nummer wel uitgebouwd maar toch weet hij die uiterst intieme sfeer vast te houden. De viool zorgt voor nog wat extra melancholie. Nummers als Silver Bell, Terlingua en Miles To Go zijn lekkere luisterliedjes geworden. Want dat is natuurlijk de kracht van de in Johannesburg geboren Isakov; nummers schrijven die het prima doen als achtergrond maar evengoed ideaal zijn voor de geoefende muziekliefhebber en luisteraar. Zo is Appaloosa Bones dan ook waarschijnlijk de terechte titelsong. Een prachtig nummer met adembenemende stiltes gecombineerd met prachtige arrangementen en die de stem van Isakov als het ware dragen.

Zoals gezegd neemt Isakov zijn tijd voor het uitbrengen van albums want gemiddeld worden albums met een tussenpauze van een kleine vijf jaar uitgebracht. Met ‘Appaloosa Bones’ keert hij terug naar het singer/songwriter genre en het album leent zich bij uitstek voor een roadtrip. Met het schitterend mooie Sweet Heat Lightning,  wat ik het hoogtepunt van het album vind, komen we bijna aan het einde van dit album. Met Feed Your Horses, dat door subtiele strijkers wordt ondersteund, sluit Isakov zijn nieuwe album af

Als je even wilt onthaasten raad ik je aan dit album eens te luisteren. Veel luisterplezier!

Data:
29 november – Paradiso, Amsterdam