Review: Gov’t Mule – Peace…Like A River

Gov’t Mule - Peace...Like A River

Gov’t Mule – Peace…Like A River
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Concord – Fantasy Records

‘Peace…Like A River’ is het twaalfde studioalbum van het Amerikaanse Gov’t Mule en de opvolger van het succesvolle en Grammy-genomineerde bluesalbum ‘Heavy Load Blues’, dat in juni werd uitgebracht via Fantasy Records (Concord), het label dat groot werd door Creedence Clearwater Revival. Het album werd geproduceerd door zanger-gitarist Warren Haynes, die zijn sporen ook verdiende in de Allman Brothers Band.

Dit rockalbum met twaalf (vaak vrij lange) nummers bevat ook gastoptredens van Billy Bob Thornton, Celisse en Billy F. Gibbons, die een ongelooflijk eerbetoon brachten aan Lynyrd Skynyrd met Haynes tijdens de CMT Music Awards van dit jaar.

Eerder werd al de single Dreaming Out Loud uitgebracht, gezongen door Ivan Neville en Ruthie Foster. The River Only Flows One Way wordt dan weer gezongen door Billy Bob Thornton terwijl Billy F. Gibbons duidelijk hoorbaar Shake Our Way Out zingt.

Bovendien bevat de Deluxe Edition van ‘Peace… Like A River’ (alleen beschikbaar op cd) het originele album plus de speciale 5-track bonus EP Time Of The Signs, met vier gloednieuwe onuitgebrachte tracks en één alternatieve versie van albumtrack The River Only Flows One Way met Warren Haynes als leadzanger. In totaal duurt deze versie maar liefst 105 minuten!

‘Peace… Like A River’ is erg ambitieus vanuit het oogpunt van muzikale arrangementen, aangezien veel van de nummers om de beurt zijn wat niet gebruikelijk is in de hedendaagse populaire muziekwereld”, zegt Haynes. Tegelijkertijd is het ook een songalbum dat stilistisch veel dekt. Liedje voor liedje misschien wel mijn favoriet.

De tracks op ‘Peace… Like A River’ verkennen de vele kanten van Gov’t Mule en belichamen alle kwaliteiten die inherent zijn aan het kwartet: Warren Haynes (gitaar, zang), Matt Abts (drums), Danny Louis (keyboards, gitaar en achtergrondzang) en Jorgen Carlsson (bas), hebben hen de populaire status gebracht die ze vandaag genieten. Beknopt songvakmanschap gaat naadloos over in de typische instrumentale uitstapjes van de band. Langer dan popconventies zijn de nummers toch compact: ze zijn onderzoekend maar nooit meanderend; de melodieën zijn tegelijkertijd expansief en smal gefocust.

Thematisch behandelt het nieuwe album de seismische veranderingen die de wereld de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Beïnvloed door wat Haynes “het gouden tijdperk van rock, soul, jazz en blues” noemt, brengt Gov’t Mule de beste en meest duurzame kwaliteiten van alle muziekgenres samen op ‘Peace…Like A River’ in een tijdloos kunstwerk die gemakkelijk had kunnen verschijnen in de klassieke jaren zeventig van de rock ‘n’ roll. Ook dit twaalfde album bewijst weer wat een geweldige band Gov’t Mule is, met de uitstekende eigen versie van Southern rock.

01. Same As It Ever Was
02. Shake Our Way Out
03. Made My Peace