Review: For All We Know – By Design Or By Disaster

For All We Know - By Design Or By Disaster

For All We Know – By Design Or By Disaster
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Construction Records – Suburban Records

Tijdens de Covid-pandemie begon Within Temptation gitarist Ruud Joliena te denken over het uitbrengen van een derde plaat van zijn project For All We Know, genaamd ‘By Design Or By Disaster’. Voor de muziek en de teksten van het album werkte Jolie opnieuw samen met zanger Wudstik en dezelfde muzikanten die op de eerste twee albums speelden: Léo Margarit (Pain of Salvation), Kristoffer Gildenlöw (ex Pain of Salvation en laatste bezetting van Kayak) en Marco Kuypers (ex Cloudmachine). Die eerste twee albums waren ‘For All We Know’ (2011) en ‘Take Me Home’ (2017)

De elf songs zijn door Jolie zelf geproduceerd en variëren van stevige thrashy metal tot delicate ‘slaapliedjes’. In vergelijking met de eerste twee albums voert ‘By Design Or By Disaster’ de luisteraar tot nog extremere; van mooie zachte, weelderige snaartexturen tot regelrechte ‘in your face’ beukende ritmes en gitaren. Maar Jolie was nog steeds op zoek naar melodieën en harmonieën die je niet ziet aankomen. Net als bij de vorige twee albums is er bij wijze van spreken nog steeds ‘geen kleuring tussen de lijnen’. Voor de oplettende luisteraar zijn er een paar paaseieren te vinden: Er zijn enkele melodieën van de eerste twee albums die hun weg naar deze hebben gevonden en samen met de eerste twee platen vormt dit album een ​​muzikaal drieluik.

De muzikanten:
Gitarist Ruud Jolie is dus het brein achter For All We Know èn een grote Star Wars-fan, een kattenliefhebber, hij houdt van vechten (alleen in de sportschool) en van lezen. Zanger Wudstik groeide op in Leusden in een Nederlands/Moluks gezin. Hij houdt van (prog)rock/metal en zong op het album 01011001 van Ayreon. Hij is ook een geweldige drummer en een geweldige gitarist. Hij speelt linkshandig op een rechtshandige gitaar. Dat ziet er zo raar uit! Bassist Kristoffer Gildenlöw is geboren in Zweden, maar woont al ruim de helft van zijn leven in Nederland. Hij speelde in de Zweedse progband Pain of Salvation én speelde enkele jaren in de laatste bezetting van Kayak en maakte met deze band twee studioalbums en een live-dubbelaar.

Drummer Léo Margarit werd in 1981 geboren in Zuid-Frankrijk in een familie van muzikanten. Léo begon op 3-jarige leeftijd met drummen. Na vele jaren oefenen behaalde hij vele diploma’s aan verschillende Franse conservatoria, zoals klassieke percussie, gehoortraining, muziekkamer, drums, jazz… Eind 2007, nadat hij zich via internet had aangemeld, werd Léo gekozen als de nieuwe drummer van de Zweedse progressieve rock/metalgiganten Pain of Salvation, uit een selectie van 250 sollicitanten uit de hele wereld en verhuisde naar Eskilstuna, Zweden.

Zoals hierboven gememoreerd is het een zeer gevarieerd album geworden met maar weinig affiniteit met Ruud Jolie’s werk met Within Temptation. Ik moest het album wel zeker drie keer beluisteren voordat het kwartje viel. Muzikaal zit het geramd in elkaar en zangtechnisch is het ook variabel, van vrij rustig tot flink stevig. Voor mij een aangename kennismaking!

01. Forced To Be Free
02. Lifeline
03. This Hell We Know