Review: Flora Falls – Hidden From You

Flora Falls – Hidden From You

Flora Falls – Hidden from You
Format: Digital – CD – Op vinyl samen met de EP Ankle Deep / Label: Breadom Lark Records

Subtiele pracht

Op de titeltrack van de EP ‘Hidden From You’ van het Australisch-Canadese duo Flora Falls, wordt meteen de toon van het albumpje gezet. Brea Robertson (Australië) neemt de lead en backing vocals voor haar rekening, Dominique Fricot (Canada) fluister-spreekt een paar regels mee en speelt spaarzaam piano. Akoestische gitaar, bas en een flardje synth zorgen voor de rest van de inkleuring van het nummer. Ingetogenheid is troef, en dat zal ook zo blijven op de andere nummers.

Onvermijdelijk is Winter een nummer dat aanzet tot overpeinzingen. Leadzang van Robertson, flarden piano en zang van Fricot worden aangevuld door rondkringelende flardjes Rhodes van Andi Fins en Gidon Carmel voegt een klein bruisend geluidje toe met zijn brushes.

Escape, de derde track, is het meest catchy nummer van ‘Hiden from You’. Het nummer komt live ook heel goed uit de verf komt, zo bleek 21 mei jl., toen Flora Falls in Leiden speelde in (muziek)café Grenare. Gevraagd naar de betekenis van de naam Flora Falls vertelde Brea me toen dat de naam gekozen is omdat die een mooie en poëtische klank heeft. Niets meer en zeker niets minder.

De beginklanken van Space Between Us roepen Nights In White Satin in herinnering, maar het is toch gewoon een echte Flora Falls-song. Dus: breekbare, dubbele vocals van een man en een vrouw die samen over de ‘space between us’ zingen. Ze staan vlakbij en zacht-maar onontkoombaar- in je oor te zingen. De spaarzame strijkers maken het nummer helemaal af. Soms eindigen nummers met een fantasieloze fade-out, maar dit nummer niet. Space Between Us eindigt als het uitgeklonken is…

Voor Seasons, de laatste track, kun je naar believen putten uit de omschrijvingen van de vorige vier nummers. ‘Subtiele pracht’.

Flora Falls lijkt op…? Klinkt als…? Moeilijk te zeggen, maar misschien komen een paar nummers op ‘Hawk’ (2010) van Isobel Campbell en Mark Lanegan wel een beetje in de buurt. Bijvoorbeeld nummers als We Die and See Beauty Reign en No Placet to Fall.

Samenvattend: op ‘Hidden From You’ van Flora Falls hoor je frêle, soepel deinende, super stemmige, breekbare, multivoice folk/singer-songwriter’muziek.

01. Hidden from You
02. Winter