Review: Family Worship Center – Kicked Out Of The Garden

Family Worship Center - Kicked Out Of The Garden

Family Worship Center – Kicked Out Of The Garden
Format: CD / Label: CorpoRAT Records

Aangezien ik een grote fan ben van het Southern Soul/Southern Rock geluid uit het begin van de jaren ‘70 ben ik ontzettend blij met het debuutalbum van Family Worship Center. Een goep/collectief onder leiding van Andy Krissberg (zang, synthesizer, keyboards). Hij reisde geruime tijd door de USA en maakte de nodige “field recordsings” van muzikanten, die hij gedurende die reis ontmoette.

Ook struinde hij oude platenzaken af en vond daar de Family Workshop Centre bijbel. Vooral de in die bijbel genoemde speurtocht naar groove en verlichting spraken hem wel aan.

Kort daarop vormde hij het collectief the Family Worship Centre met Abel Bradshaw (bas, zang), Ben “Snacks” Turner (piano, orgel), Jeff Chilton (trombone), Andy Rayborn (saxofoon, klarinet), Matt Sulikowski (saxofoon), Thomas Barber (trompet), Nate Henry (saxofoon), Brian Grace (gitaar), Matt DeRosa (gitaar), Marley Headrock zang, vibrafoon), Katie Waterlang (zang, piano), Alcyen Moussette (zang ), Oleh Mytrofanov (viool, viola, cello) en Kasaka Records (viool, viola, cello).

Hun geluid heeft dezelfde losse swing en kracht als Joe Cocker gedurende zijn Mad Dogs & the Englishmen, Delaney & Bonnie en Leon Russell & the Shelter People. Ook het geluid van the Band is veelvuldig te horen. Het door Cameron Spies (Spoon Benders, Shivas) geproduceerde album opent met The South. Een heerlijk landerig groovend nummer waarin, naast de al eerder genoemde invloeden, ook flarden New Orleans dixieland en barrelhouse pianoboogie voorbijkomen.

Daarna volgt het lui groovende Stella dat zowel aan Joe South’s Games People Play als aan the Band doet  denken. De blues is te horen in het gemoedelijk deinende Hellfire. Een soulvol, rijkelijk georkestreerd nummer. Het is swingen geblazen in het opzwepende Snake Dance dat gewoonweg onweerstaanbaar is. Red Mustang is een gracieus zwierend soulnummer met bluesy gitaarwerk.

Met Is It Me gaat de band wederom de uitbundig swingend the Band kant op. Na het donkere, bedwelmend bonkende Pass Away wordt het album op een krachtig rockende wijze afgesloten met Kicked Out Of The Garden.

Dit album hoort, wat mij betreft, zeker thuis bij de beste albums van 2023!

01. The South
02. Stella