Review: Eilen Jewell – Get Behind The Wheel

Eilen Jewell – Get Behind The Wheel

Eilen Jewell – Get Behind The Wheel
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Signature

De Amerikaanse singer-songwriter Eilen Jewell is geboren op 6 april 1979 in Boise, Idaho. Hier groeit ze ook op voordat ze gaat studeren aan het St. John’s College in Santa Fe, New Mexico, waar ook haar muzikale carrière als straatmuzikante begint. Jewell verhuist vervolgens naar Los Angeles waar ze als straatmuzikante optreedt op Venice Beach. Weer volgt een verhuizing, nu naar Boston, Massachusetts, waar ze in lokale muziekclubs optreedt. Sinds 2015 woont ze weer in haar geboorteplaats Boise.

Haar debuutalbum ‘Boundary County’ verschijnt in 2006. Een jaar daarvoor had ze een ‘live demo’ album opgenomen genaamd ‘Nowhere In Time’. De muziek van Jewell is doordrenkt van country, Americana, folk met een vleugje rockabilly en surf. Met haar groep The Sacred Shakers nam ze ook twee gospelalbums op. Kortom, Eilen Jewell is van vele muzikale markten thuis.

Begin mei verscheen er na vier jaar weer een nieuw album van Eilen Jewell, haar negende. Op ‘Get Behind The Wheel staan negen eigen composities en twee covers. De eigen composities zijn persoonlijke songs over de tegenslagen van de afgelopen jaren (behalve de coronapandemie strandde ook haar huwelijk met drummer Jason Beek).

Met Alive begint het album rustig, twangy gitaarlicks en de heldere zang, maar het nummer wordt al snel steviger en broeierig. De band met de fraaie pedal steel is sterk op dreef in het melodieuze en soulvol gezongen Crooked River. Lethal Love is een typische Jewell song, met drums, percussie en twangy gitaar.

Soulvol is de zang weer in het met strak drumwerk en Wurlitzer versierde enigszins psychedelische Come Home Soon. Zeer fraai is het gitaarwerk naast de pedal steel en de schitterende zang in Winnemucca. Could You Would You van Van Morrison is een ontspannen rockabilly-achtige versie. De tweede cover is Breakaway, een compositie van Jacky DeShannon. Eilen Jewell’s uitvoering is een langzamere versie dan die van Jacky DeShannon en zeker ook dan die van Tracey Ullman.

Sprankelend is het gitaarwerk en tamelijk ingetogen de zang in You Were A Friend Of Mine. Het gitaarwerk in de slowblues Outsiders is ook weer om je vingers bij af te likken. Silver Wheels And Wings is een ballad met wederom fraaie zang, heerlijke gitaarlicks en een pedal steel. Het slotnummer The Bitter End is een ballad waar een spacy sfeer hangt. Dit nummer is ten overvloede weer een voorbeeld van de geweldige vocale kwaliteiten van Eilen Jewell.

Met ‘Get Behind The Wheel’ voegt Eilen Jewell weer een pareltje toe aan haar toch al fraaie oeuvre. Mede dankzij de voortreffelijke begeleidingsband is dit een album met rootsmuziek van hoog niveau.

01. Alive
02. Crooked River