Review: Eagles – Amerika’s Populairste Rockband

Eagles - Amerika’s Populairste Rockband

Eagles – Amerika’s Populairste Rockband – door Loek Dekker
ISBN 9789023260295
Aantal pagina’s: 240
Uitgever: Koninklijke Van Gorcum www.vangorcum.nl
Verkoopprijs: € 27,50

Als je dit boek uit hebt, dan weet je vrijwel alles over deze band, die in ons land wel (heel) veel te vaak als The Eagles wordt genoemd. Kijk alle hoezen van de albums van de band er maar op na en je ziet overal Eagles staan, dus zonder ‘The’ ervoor. Maar in de meeste tijdschriften en kranten èn door de meeste presentatoren en dj’s wordt de band meestal als The Eagles genoemd, in dit boek staat het uiteraard overal juist geschreven, al wordt wel vaak ‘de’ voor de bandnaam gezet, omdat dit nu eenmaal gebruikelijk is, net als bij de Beatles, Stones en Byrds, al hebben die het voorzetsel wél in de officiële bandnaam staan.

Dit zeer leesbare boek vertelt je in chronologische volgorde de historie van de band, zelfs van ver voordat deze werd opgericht. Wat er in de vele jaren daarvóór gebeurde met de muzikanten en de muziekwereld, vanaf de jaren vijftig, staat uitvoerig beschreven. Ook de levens en carrières van de verschillende bandleden door de jaren heen worden gedetailleerd belicht. Zoals waar ze vandaan komen, wat ze in hun muzikale en gewone levens hebben meegemaakt, met welke muzikanten en bands ze hebben gewerkt of zelfs in gezeten (zoals The Byrds, The Flying Burrito Brothers, Linda Ronstadt, Poco), hun solocarrières en veel meer.

Nederland heeft ook een belangrijke rol gespeeld in de carrière van de Eagles, want hun eerste grote optreden in ons land, op een festival in de Vliegermolen in Voorburg, werd grotendeels (iets later) op televisie uitgezonden en dàt bracht de band zóveel publiciteit én waardering bij publiek en pers; dit eerste optreden was grotendeels akoestisch en dit bleek bij veel landgenoten heel erg in de smaak te vallen. Eagles kwam dan ook graag naar ons land om op te treden.

Uiteraard beschrijft het boek hoe het verliep met alle plaatopnamen vanaf het prille begin tot tegenwoordig én over alle tournees die wereldwijd werden gedaan. Ook de onderlinge strubbelingen en bezettingswisselingen worden uitvoerig beschreven. Dat de band nooit was opgericht zonder dat enkele van de originele bandleden in de band van Linda Ronstadt waren opgenomen en daarna besloten samen een nieuwe band te beginnen. Ikzelf dacht veel over de band en de muzikanten te weten, toch kwam ik zaken tegen waar ik niets van wist… maar die ga ik hier natuurlijk niet uit de doeken doen. Het boek is rijk geïllustreerd met naast alle hoezen van albums en singles en persfoto’s ook veel live-foto’s.

Concluderend: het is een interessant boek voor de liefhebbers van country, countryrock en ‘gewone’ rock en uiteraard voor Eagles fans, waarvan er veel zijn in ons land, mede gezien door het vrijwel uitverkopen van de twee GelreDome concerten van The Long Goodbye Tour in juni van dit jaar, ondanks de hoge ticketprijzen (vanaf 100 euro).

Eagles - Amerika’s populairste rockband door Loek Dekker - back