Review: Dream Theater – Lost Not Forgotten Archives: Live At Madison Square Garden (2010)

Dream Theater - Lost Not Forgotten Archives Live At Madison Square Garden (2010)

Dream Theater – Lost Not Forgotten Archives: Live At Madison Square Garden (2010)
Format: CD – Vinyl LP – Digital / InsideOut Music

In 2010 was de Amerikaanse heavy progressieve metalband Dream Theater op wereldtournee onder de naam ‘Black Clouds & Silver Touring’ om het tiende album ‘Black Clouds & Silver Linings’ (2009) te promoten. Op 12 juli 2010 werd de roemruchte Madison Square Garden in New York aangedaan, waar ze in het voorprogramma van Iron Maiden optraden. In de “Lost Not Forgotten Archives Series” is nu een registratie van dit concert uitgebracht. Een concert van deze band duurt normaliter veel langer dan wat een cd qua speelduur aankan, maar als support act krijg je uiteraard niet zoveel ‘speeltijd’ toebedeeld.

Deze tournee was de laatste met drummer en songwriter Mike Portnoy, die later werd vervangen door de huidige slagwerker, Mike Mangini. De line-up van de band bestond uit zanger James LaBrie, gitarist John Petrucci, bassist John Myung en toetsenist Jordan Rudess. Portnoy verklaarde later dat hij rust nodig had en was ontsteld over het feit dat hij pas laat weer in contact kwam met de andere bandleden, met uitzondering van LaBrie, die helemaal niets van zich liet horen en in interviews meldde blij te zijn dat Portnoy was opgestapt. Inmiddels zijn ze alweer jaren on speaking terms.

Zoals je op een live-opname van Dream Theater kunt verwachten hoor je voor een groot deel heavy gitaarrifs en lange -solo’s van John Petrucci, naast veel keyboardsounds en -solo’s van Jordan Rudess. De ritmesectie geeft in elke song een prima ondergrond en de geluidskwaliteit op dit album is uitstekend, al is het publieksgeluid behoorlijk zacht gebleven, wat misschien komt omdat ze geen hoofdact waren.

Om eerlijk te zijn ben ik nooit zo’n fan van zanger James LaBrie geweest, ooit hoorde ik een live op de radio uitgezonden concert waarbij hij regelmatig gewoon vals zong. Op deze opnamen valt dat gelukkig heel erg mee.

Zeker voor de fans is dit album ongetwijfeld om van te smullen!