Review: Dr. John – Things That Happen That Way

Dr. John - Things That Happen That Way

Dr. John – Things That Happen That Way
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Rounder Records

Op 6 juni 2019 stierf Mac Rebennack, alias Dr. John, aan de gevolgen van een hartaanval op een moment dat de opnamen van zijn, naar nu blijkt, laatste album vrijwel voltooid waren. ‘Things That Happen That Way’ is een intiem country-album met New Orleans-sausje geworden, met een Dr. John, die kwetsbaar en nostalgisch klinkt. Het naderende einde van de muzikant die al jaren aan hartproblemen leed, sijpelt door de songs.

Tot de beste nummers op het album behoren de twee Hank Williams-covers, Ramblin’ Man en I’m So Lonesome I Could Cry. Ramblin’ Man krijgt een duistere, bijna sinistere uitvoering door de rauwe stem van Dr. John en de dreigende gitaar van gitarist en co-producer Shane Theriot. En in I’m So Lonesome I Could Cry klinkt Dr. John zo rauw en emotioneel, dat de rillingen je over de rug lopen.

Een belangrijke rol op ‘Things That Happen That Way’ speelt, naast Dr. Johns band (Shane Theriot, gitaar, Will Lee, bas, John Cleary en David Tarkowsky, keyboards en Carlo Nuccio, drums & percussion) de jonge Amerikaanse zangeres Katie Pruitt, die op een aantal nummers vocaal schittert, zoals in de Travelin’ Wilburys-cover The End Of The Line in duet met een andere New Orleans-grootheid Aaron Neville, en Willie Nelson (Gimme That Old Time Religion).

Verrassend is ook de uitvoering van één van Dr. Johns eerste hits I Walk On Guilded Splinters van het eerste Dr. John, The Night Tripper-album, ‘Gris Gris’. Ooit, in 1970, mocht ik in Kralingen getuige zijn van een verpletterend optreden van Dr. John als voodoo Night Tripper met als hoogtepunt juist dat nummer. De uitvoering anno 2019 speelt hij met Lukas Nelson + The Promise Of The Real, dat best lekker klinkt, maar het spooky karakter van het origineel uit 1968 bij lange na niet haalt.

‘Things That Happen That Way’ sluit af met vier schitterende mijmerende songs, waarin we Dr. John op zijn kwetsbaarst horen. Holy Water is een nieuwe, door de National Steelgitaar gedomineerde blues over zijn verslavingen en zijn verblijf in de gevangenis voor dealing, waarin Katie Pruitt als zangeres Bonnie Raitt naar de kroon steekt.

Sleeping Dogs Best Left Alone en het nieuwe Give Myself A Good Talkin’ To zijn mooie New Orleans funksongs, waarin tekstueel zijn naderende einde wordt bezongen. Het album eindigt met de door Cowboy Jack Clement voor Johnny Cash geschreven bittersweet love song Guess Things Happen That Way.

‘Things That Happen That Way’ is het waardige einde van de carrière van Dr. John/Mac Rebennack, een man die ons, samen met andere grootheden als King Oliver, de vroege Louis Armstrong, Professor Longhair, Allen Toussaint en The Neville Brothers, die typische authentieke New Orleans-sound schonk.

Lest we never forget

01. Funny How Time Slips Away
02. Ramblin’ Man