Review: Deep Purple – Bombay Calling (Live in ’95)

Deep Purple – Bombay Calling

Deep Purple – Bombay Calling (Live in ’95)
Format: CD – DVD – Vinyl LP – Digital / Label: earMUSIC

Danny van den Deijssel

Deep Purple stond in 1993 plotseling voor een grote uitdaging. Oprichter en meestergitarist Ritchie Blackmore had net besloten niet meer verder te willen met de band en dat midden in een tour. In allerijl werd Joe Satriani ingehuurd om de Europese tour van 1994 tenminste af te maken om dan ondertussen naar een permanente oplossing te zoeken. Aan het eind van de zomer werd Steve Morse aangenomen als definitieve vervanger. Hij zou uiteindelijk zelfs de langstzittende gitarist van Deep Purple worden.

Veel tijd om de nummers in te studeren kreeg Morse niet, want er stond al een tour gepland. ‘Bombay Calling’ is opgenomen op 18 april 1995 en geldt als een van de eerste liveopnames van Morse met Deep Purple. Dit concert werd al enkele keren eerder uitgebracht. Voor het  eerst in 2000 op DVD en VHS en later ook nog als onderdeel van de dvd box ‘Around The World Live’ (2008).

Nu komt er dan uiteindelijk ook een versie op CD en LP waarbij de CD versie wordt vergezeld van een opgepoetste DVD. Je zou dus kunnen zeggen voor de liefhebber of fan. Wat deze cd toch bijzonder maakt is in mijn ogen toch de setlist. Nogmaals Morse was pas net een maand of acht bij de band en nieuw materiaal was nog nauwelijks geschreven, Purpendicular zou pas een jaar later uitkomen. Toch staat er al een try out van wat later Purpendicular Waltz zou worden op. Ian Gillan kondigt het hier nog aan als Purpendicular.

Aangezien het de tour was na het uitkomen van ‘The Battle Rages On’ (1993) staan ook twee van de beste nummers van de verder wisselvallige zwanenzang van MK2 op: The Battle Rages On en Anya. Die laatste voorafgegaan aan Child In Time, een nummer dat niet snel na deze tour definitief van de setlist zou verdwijnen omdat Gillan naar eigen zeggen de hoge noten niet meer aan kon en zijn stem wilde sparen. Desondanks horen we hier nog een meesterlijke uitvoering waarbij Morse laat zien toch echt wel de juiste vervanger te zijn.

Wat valt er verder nog te zeggen over deze registratie, Jon Lord doet hierop nog mee en god wat mist de echte fan deze Hammond virtuoos. Het blijft een genot om naar hem te kijken en zeker in het spel met Morse dat hier nog een beetje in de steigers stond, maar de jaren die volgden alleen maar beter en beter zou worden.

Met het definitieve vertrek van Morse, hij heeft besloten fulltime voor zijn zieke vrouw te gaan zorgen, is dit misschien een extra reden om toch nog eens in de buidel te tasten en hem nog eens bezig te zien. Of gewoon omdat je de VHS niet meer hebt.

01. Maybe I’m A Leo
02. Black Night
03. The Battle Rages On