Review: Dean Owens – Pictures

Dean Owens - Pictures

Dean Owens – Pictures
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Songboy Records – Continental Record Services

De Schotse singer-songwriter Dean Owens was eind maart op verschillende plekken in ons land te zien, zowel op festivals als in intieme concertlocaties. Ik kende hem en zijn muziek niet, tot ik door een Portugese muziekvriend op hem werd geattendeerd. Deze fan heeft de man meerdere keren zien optreden en al zijn albums in zijn collectie. Inmiddels heeft Dean Owens twaalf officiële albums uitgebracht. Het nieuwe album ‘Pictures’ is de opvolger van ‘El Tiradito (The Curse Of Sinner’s Shrine)’ (2023), die volgens de muziekvriend zijn allermooiste is (hij heeft ‘Pictures’ nog niet gehoord).

De bekroonde Schotse singer-songwriter Dean Owens is een van de beste troubadours van Groot-Brittannië, met fans als auteurs Irvine Welsh (Trainspotting), Ian Rankin (wiens iconisch personage Rebus Dean’s cd’s op de afspeellijst heeft staan!) en BBC-legende “Whispering” Bob Harris (bekend van het muziek-tv-programma The Old Grey Whistle Test).

Dean Owens is een avontuurlijke, bekroonde troubadour en een natuurlijke zwerver. Op zijn 9 (officiële) veelgeprezen soloalbums, waarvan de meeste zijn opgenomen in de VS, heeft hij samengewerkt met enkele van de meest gerespecteerde muzikanten en producers ter wereld, waaronder Al Perkins, Will Kimbrough, Neilson Hubbard, Grant-Lee Phillips en meest recentelijk Gaby Moreno en Latin-rocklegendes, Calexico.

Zijn album ‘Sinner’s Shrine’ uit 2022 (opgenomen in Tucson met leden van Calexico), kreeg lovende recensies van publicaties in heel Europa, beschreven als een bedwelmende, innovatieve, perfecte ‘marriage made in Heaven’-samenwerking. De opvolger uit 2023, met enkele nummers opgenomen tijdens de Sinner’s Shrine-sessies, sommige lange afstanden met de Calexico-muzikanten, ‘El Tiradito (The Curse Of Sinner’s Shrine)’ is een dubbel-cd-release, inclusief een geheel instrumentale “soundtrack voor een denkbeeldige western”.

Dean’s muziek wordt beschreven als een unieke mix van Schotse roots en Americana, maar in werkelijkheid is het moeilijk om één genre vast te pinnen. Met elk album heeft hij zijn eigen grenzen verlegd en voortdurend verkend, terwijl zijn reizen hem van de postindustriële kernlanden van Schotland naar Nashville, New York en de panoramische vergezichten van de Amerikaanse woestijnen hebben gebracht.

Dean is een uitstekende live-artiest, met een verschroeiende soulvolle stem en een schat aan verhalen, oorworm-inducerende melodieën en liedjes; het hart van een rock-‘n-roller en de betoverende weergave van de beste verhalenvertellers van folk.

Zijn huidige band The Sinners – een enorm getalenteerd, hecht ensemble met elektrische gitaar, bas en trompet – kan op tournee gaan als compact kwartet, of, zoals op de uitverkochte showcase van Celtic Connections in 2023, als een heel bijzonder zevental.

Dean werkt momenteel aan een nieuw album, ‘Spirit Ridge’, dat wordt opgenomen in Italië.Hij werkt ook af en toe als producer, onder meer op de veelgeprezen eerste twee albums van Ags Connolly en meest recentelijk met de Schotse singer-songwriter Kirsten Adamson voor haar album ‘Landing Place’.

Dean doet op het album alle leadzang en ritme-akoestische gitaren, plus een paar hoogsnarige gitaar-, fluit- en achtergrondzang uit Nashville en de bandleden van The Sinners bespelen de rest van de instrumenten. Alle nummers zijn geschreven door Dean Owens en een groot deel van de songs zijn opgenomen in Nashville, maar de partijen van Dean werden opgenomen door Garry Boyle in de Slate Room Studios in East Lothian, Schotland

Het album
‘Pictures’ was dus mijn kennismaking met de muziek van de man, die ik als zeer aangenaam heb ervaren. De elf songs laten een geweldig zingende Dean Owens horen, in sommige songs klinkt hij à la ‘onze’ Danny Vera, wat mij betreft dus een prettige zangstem. Uiteraard heb ik op YouTube naar opnamen gekeken en geluisterd én een video gezien van een instore optreden in Assen. Daaruit blijkt me dat hij live ook erg goed en veelzijdig is. Ik hoop dan ook tijdens zijn komende optredens in ons land een van zijn concerten bij te wonen!

01. Hills Of Home
02. Pure Magic
03. Sometime