Review: Colter Wall – Little Songs

Colter Wall- Little Songs

Colter Wall – Little Songs
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: La Honda Records – RCA

De Canadese singer-songwriter Colter Wall klinkt op zijn nieuwste plaat ‘Little Songs’ authentieker dan ooit. Hij heeft lak aan de sound van nu en is totaal niet geïnteresseerd in het moderniseren van zijn muziek. Hij grijpt juist nog meer terug naar vervlogen tijden; die van old school country en echte cowboys. Je proeft het stof van de woestijnstadjes van weleer op je tong, voelt de pijnlijk gebarsten lippen door de hitte (en te weinig water), je ziet de tumbleweeds over de grond rollen bij een zuchtje wind en ruikt de drank die in de saloons geschonken wordt.

Aan de andere kant zie je ook de dansavonden van cowboys en cowboy-wannabe’s die met hun jeans, geruite overhemd, cowboyhoed en dito laarzen, meisjes in boho jurkjes en cowboyboots versieren op de dansvloer van de locale kroeg of op het dorpsfeest. Zo typerend is Wall’s geluid en zo beeldend zijn zijn teksten. Je ziet het allemaal gebeuren.

Dat begint al met de interessante opener Prairie Evening/Sagebrush Waltz, dat start als een klassieke Western country song en halverwege, zoals de titel al stiekem verraadt, overgaat in een 3/4 maat, ofwel een wals. Het nummer gaat over een dans met het mooiste meisje in de zaal wanneer Colter eindelijk de moed heeft verzameld om haar te vragen. Het daarop volgende Standing Here is al even interessant, maar dit komt vooral vanwege Wall’s frasering. Het is overigens niet alleen zijn frasering die opvalt, maar ook die diepe donkere rauwe stem. Hij klinkt als een doorgewinterde country zanger met iets teveel drank en rook op zijn stem. Niets is echter minder waar; Colter is pas achtentwintig jaar oud en heeft die stem helemaal van nature. Wat ook meteen zijn grootste kracht en charme is.

Hoewel de jonge singer-songwriter zelf met ieder album betere en mooiere teksten schrijft, is hij ook nooit vies van een cover of twee. In dit geval heeft hij gekozen voor The Coyote & The Cowboy van Ian Tyson. Hij brengt het nummer met verve. Het is geen kopie, hij probeert ook niet om Tyson te benaderen, maar hij geeft er zijn eigen draai aan. Het is een mooi eerbetoon. Eerlijk gezegd, en dat zeg ik niet vaak, is de cover zelfs beter uitgevoerd dan het origineel. De instrumenten komen beter tot hun recht en door Colter’s warme vocalen en manier van zingen, de tekst ook. Wat me meteen brengt bij de tweede cover, Evangelina, van Hoyt Axton en Keith Higginbotham. Het is toch weer de stem van Colter, de eigentijdse benadering en de andere keuze in instrumentarium die het liedje veel meer recht aan doen dan de originele versie. Overigens met een glansrol voor co-producer en multi-instrumentalist Patrick Lyons die je hier, met uitzondering van akoestische gitaar (ingespeeld door Wall) en de ritmesectie, op ieder ander instrument hoort spelen.

Corralling The Blues is een prachtig klein melancholisch liedje waar naast het fijne akoestische gitaarspel en de zangstem van Wall, hoofdrollen zijn weggelegd voor wederom Patrick Lyons, ditmaal op Dobro, en Jake Groves op harmonica. Het komt regelrecht je hart binnen en blijft daar lekker zitten. Honky Tonk Nighthawk is een nummer dat heerlijk weg luistert door de fijne cadans die de fantastische ritmesectie, bestaande uit Jason Simpson op bas en Russell Patterson op drums, verzorgd. Ook de mondharmonica van Jake, de viool van Doug Moreland en het spel van Lyons op onder andere de elektrische gitaar en pedal steel dragen een steentje bij aan die prettige beat en sfeer.

For A Long While is weer een mooie luisterrijke song met een minimaal gebruik van instrumenten. Een typisch gevalletje van less is more. Cow/Calf Blue Yodel heeft iets grappigs vanwege, zoals de titel al aangeeft, de lekkere yodel die Colter erin gooit. Voor de rest is het een heerlijk liedje om bij weg te dromen.
De titeltrack Little Songs is de meest energieke song van het album, maar gek genoeg niet de meest sprekende. Qua sfeer, sound, ritme en tekst past het helemaal bij de plaat, maar het gevoel die de andere nummers je geven, blijft hier achterwege. Het is meer opvulling dan dat het per se iets toevoegt. Toch gek voor een titeltrack.

The Last Loving Words daarentegen, heeft veel meer urgentie. Het is een schitterende melancholische song dat, naast dat de tekst erover gaat, ook echt voelt en klinkt als een afscheid. Bij tijd en wijlen doet het denken aan Bryan Ferry’s versie van Goodnight Irene. Een waardige afsluiter van een zeer fraai album.

De liedjes op ‘Little Songs’ blinken uit in hun eenvoud, maar zijn wel met de grootst mogelijke bezieling gebracht, niet alleen door Colter zelf met zijn van emotie vervulde diepe, donkere, rauwe zangstem maar juist ook door zijn backing band. Ze zijn goed op elkaar ingespeeld, vullen elkaar fantastisch aan en tillen Wall’s vocalen en uitmuntende songwriting skills naar een nog hoger niveau. Ze omlijsten zijn teksten en warme stem op prachtige wijze. Ook de productie is om door een ringetje te halen. Niets is aan het toeval overgelaten, alles klopt en het staat als een huis.

Naast de sterke arrangementen en composities, geven de nummers ook echt een tijdsbeeld weer. Eentje van uitgestrekte zandvlakten met stoffige Western stadjes, gevuld met cowboys, paarden, vee, pistolen en saloons, waar de tijd altijd slomer lijkt te gaan dan elders. Maar aan de andere kant laten Wall en zijn band je ook kennis maken met stadjes en verhalen waar er qua leef- en denkwijze nog steeds een beetje geleefd wordt als de cowboys van weleer.

Voor Colter zelf geldt ook dat hij het leven door een Cowboy-bril ziet. Het is voor hem niet alleen de muziek van toen, maar juist ook de levensovertuiging en leefstijl die hij omarmt. Het is een oude ziel in het lichaam van een twintiger. Al zou je niet van zijn muziek houden, je moet hem wel credits geven voor het trouw blijven aan zijn natuur, aan het genre waar hij het best bij gedijt en daarnaast vanwege zijn onberispelijk puurheid en die gouden strot.

01. Prairie Evening / Sagebrush Waltz
02. Standing Here
03. Corralling The Blues