Review: Chuck Prophet et le Mission Express – Live à Paris

Chuck Prophet - Live in Paris

Chuck Prophet et le Mission Express – Live à Paris
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Yep Roc Records

Tekst: Roelof Passies

Heel bijzonder om deze recensie te mogen schrijven. Als groot bewonderaar van Chuck Prophet is dit album een grote verrassing te noemen. Muziek is al ruim 6 jaar oud en opgenomen tijdens een live concert in de “Boule Noire” te Parijs.

In de jaren ’80 was Chuck Prophet (60 jaar en woonachtig in Californië) al onsterfelijk geworden als leadzanger van de band Green On Red. Tevens schreef hij nummers voor o.a. Solomon Burke en Heart. Toch kon hem dat niet weerhouden om zijn eigen band op te richten samen met zijn vrouw Stepahnie Fitch en enkele muziekvrienden. Samen hebben ze 15 albums opgenomen. Enkele albums springen er uit naar mijn inziens nml. ‘No Other Love’, ‘Age of Miracles’ en ‘Temple Beautiful’. Hun laatste album dateert al weer van 2020, genaamd ‘The Land That Time Forgotten‘.

Ook het noodlot is bij Chuck Prophet op bezoek geweest, vorig jaar bleek hij lymfeklier kanker te hebben en heeft hij een half jaar chemo behandelingen gehad. Hier is hij weer helemaal goed uit gekomen. Sterker nog, dit voorjaar stond hij zomaar live op het podium o.a. op het festival Ribs and Blues te Raalte waar hij een fenomenaal concert heeft  gegeven.

Maar dan dit live album. Het is namelijk niet meer verkrijgbaar; helemaal uitverkocht. Het album werd alleen aangeboden op de merchandise tafel bij live concerten. Het album is nu alleen nog digitaal verkrijgbaar via de website van Bandcamp.

Zoals gezegd in 2017 opgenomen in Boile Noir te Parijs. Net nadat Chuck Prophet het album ‘Bobby Fuller Died For Your Sins’ had uitgebracht. Zoals bijna altijd samen met zijn vrouw Stephanie Fitch achter de toetsen en James Deprato als fantastische gitarist. Aangevuld  met Kevin T. White op bas en Vincente Rodriquez op drums vormen ze samen de band Mission Express.

Na een instrumentaal Intro gaat het gelijk los met het titelnummer van het laatste studio album Bobby Fuller Died For Your Sins.  Dit nummer gaat over rock zanger Bobby Fuller die op een raadselachtige wijze dood werd aangetroffen in zijn auto. Wat gelijk opvalt is altijd die typische en herkenbare stem van Chuck, namelijk een beetje “door de neus” zingend. Mooie achtergrond zang ook van Stephanie  tijdens wat rustigere gedeeltes in dit nummer. De muziekstijl is moeilijk in een hoek te plaatsen; is het rock, blues of Americana? Ik ben zelf geneigd om te zeggen het laatste maar past ook heel goed bij andere genres. Lou Reed, Bob Dylan en Bruce Springsteen zijn namen die me te binnen schiet als het gaat om een vergelijking te maken.

Zeker het  nummer Fast Kid klinkt lekker stevig door de gierende gitaren. Het nummer Bad Year Of Rock N Roll  gaat over het jaar 2016 waarin veel popsterren zijn gestorven zoals Prince, David Bowie en Leonard Cohen. Het nummer You and Me (Holding On) is een prachtig mooie ballad, met mooie gitaarsolo’s. Het gaat over echtparen die gaan scheiden maar niet voor Chuck en Stephanie, want zij blijven elkaar vasthouden, mooie tekst, mooi lied.

Door naar één van de hoogtepunten van dit album; Jesus Was A Social Drinker. Een werkelijk prachtige tekst over Jesus die (met een knipoog uiteraard) een prachtig boek heeft geschreven en hij wast je in het water. Werkelijk fantastisch einde van dit nummer, wat een gitaren. En dan komen we echt bij het hoogtepunt van dit album, ook om live mee te maken, waanzinnig mooi nummer. “I’ve Got A letter This Morning, who put the bomb this morning”, You Did. Een tekst waar werkelijk niets aan vast is te knopen, maar wat een muzikale ondersteuning,en wat een gitaarrifs, wat een stem van Chuck, met James Deprato in een gitaar hoofdrol.

In The Mausoleum is een intrumentaal nummer tussendoor, maar dat wil niet zeggen dat de muzikanten zich stil houden. In het nummer I Felt Like Jezus nemen Chuck en Stephanie even gas terug om samen een mooie samenzang te geven in dit nummer. Was You Did al een hoogtepunt dan is Summertime Thing er nog zo één. Werkelijk fantastisch opgebouwd muzikaal, en wat een apotheose. Dit nummer moet je een keer live meemaken zo geweldig.

Als afsluiter laat Chuck het publiek nog een keer herinneren aan Bobby Fuller, omdat hij deze hal ook geweldig had gevonden. Helemaal omdat de hele zaal gaat dansen op de ritmes van het nummerLet her Dance. Een prachtig einde van wat een geweldige avond heeft moeten zijn. Wat staat Chuck te spelen, alsof hij de nagels uit de planken van het podium staat te rammen, hij weet van geen ophouden. Werkelijk live een groot fenomeen.

Toch vreemd dat ik niet kan afsluiten met het advies om dit album aan te schaffen, het is er echt domweg niet. Wat je wel eens kunt doen om goed te luisteren naar andere albums zoals ‘No Other Love’ en ‘Age of Miracles’, zij weerspiegelen het beste van wat ook op deze live plaat is te horen. En als je helemaal bevangen bent, dan hoop ik dat we elkaar eens ontmoeten bij een komend concert van Chuck Prophet en de Mission Express.

‎ ‎‎01. Intro
‎ ‎‎02. Bobby Fuller Died For Your Sins
‎ ‎‎03. Fast Kid