Review: Bruce Springsteen – Only The Strong Survive

Bruce Springsteen - Only The Strong Survive

Bruce Springsteen – Only The Strong Survive
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Columbia

Only The Strong Survive….al 73 jaar

Op zijn nieuwe album ‘Only The Strong Survive’ komt Bruce Springsteen zijn hommage brengen aan Soul Music. Dat de beste man behept is met een gezonde dosis soul is gezien zijn live uitvoeringen van nummers als 634-5789 ( Wilson Pickett) al lang geen geheim meer natuurlijk.

Dat dit album al even op de plank heeft gelegen mag net zo min een verrassing heten, aangezien het niet de eerste keer is dat Bruce er voor kiest om materiaal even achter te houden. Ook van het materiaal dat tijdens de sessies voor ‘Only The Strong Survive’ opgenomen werd ligt er nog voldoende op de schap. De vijftien nummers die op deze Vol.1 terugvinden zijn een greep uit de in totaal veertig die er werden vastgelegd. De release van een Vol.2 staat voor het voorjaar van 2023 op de rol, mooi op tijd want met de optredens in Nederland kan er dan op een soul blok in de setlist gehoopt worden.

De opnames volgden kort op de sessies voor zijn vorige studioalbum, ‘Letter To You’, dat in tegenstelling tot deze nieuwe plaat wel de E Street behandeling kreeg. Ongeacht wat voor begeleidingsband Springsteen kiest voor een sessie, hij kan er op vertrouwen dat zijn kompanen van The E Street Band er op het podium geweldig mee uit de voeten kunnen. Of zoals hij het zelf graag zegt; The greatest little houseband in the world.

De keuze voor nummers loopt uiteen van klassiekers tot wat meer obscuur, van groots en meeslepend tot ingetogen en zacht, van 1961 tot en met 2001. Zolang het maar passend was voor zijn stem, daar moest de aandacht op gevestigd zijn voor deze plaat. Het zelfvertrouwen dat hem in het verleden nogal eens ontbeerde is hier zeker aanwezig want hij klinkt als de Good Old Man die hij wil zijn, wel een die nog asses kickt.

Maar waar er gezegdes zijn zoals “Hoge bomen vangen veel wind” en “Met het hoofd boven het maaiveld uitsteken” zijn er al snel stevige kritieken te verwachten. Ja ,het zijn covers en dus is het makkelijk om ze te vergelijken met het vaak uitstekende origineel, maar het is ook de interpretatie van een artiest die uit liefde voor die muziek zijn draai er aan heeft gegeven.

Laten we het waarderen en nemen voor wat het is, een prima coveralbum waar weer enkele hoogtepunten opstaan. Smaak is persoonlijk dus, Don’t Play That Song als het niet je kopje thee is maar voor het ervaren van hoe dit live gaat klinken.

Someday We’ll Be Together in een volle Arena of Landgraaf.

01. Only the Strong Survive
02. Soul Days feat. Sam Moore