Review: Brittany Howard – What Now

Brittany Howard - What Now

Brittany Howard – What Now
Format: CD / Label: Island Records

Brittany Howard is alom bekend als frontvrouwe van the Alabama Shakes. Een band, die op geheel eigen wijze blues en soul vermengde. Ook solo gaat Brittany op geheel eigen wijze verder. ‘What Now’ is haar derde soloabum waarop zij zeer avontuurlijk bezig is met een mix waarin je o.a. Prince, Todd Rundgren, drum’n’bass, electronica en zelfs house invloeden tegenkomt.

Verwacht op dit album echter geen bluesinvloeden want die kom je niet tegen!

Elk nummer op dit album wordt bedwelmend geopend met het geluid van klankschalen. Zo ook de opener van het album, Earth Sign. Een bedwelmende pianoballad, die zeer avontuurlijk, donker en jazzy klinkt. Brittany’s gelaagde zang is te horen in een loom groovend, haast drum ‘n’ bass-achtig nummer.

Daarna volgt I Don’t. Een dromerig neo-soul hummer met invloeden van zowel Curtis Mayfield/the Impressions als Erykah Badu. Todd Rudgren kijkt glimlachend toe. What Now is een hoekig funky voortsuwend nummer in de beste Prince tradite met gemeen schurend fuzzgitaarwerk. Ook Red Flags is funky maar dan op een zwevend voorttikkende wijze. Avontuurlijk a la Prince/Tood Rundgren.

Na de dromerige ballad To Be Still volgt een Interlude waarin Maya Angelou haar “A Brave And Startling Truth” voordraagt. Vervolgens is Another Day een energiek nummer met struikelende electro grooves. In Prove It To You duiken dreunende zware housebeats op. Het nummer klinkt als Prince die zich aan de house waagt. Samson is daarna een zacht dromerig nummer met intieme jazzy trompetklanken van Rod McGaha.

In zowel Patience als het loom groovende Power To Undo zijn weer volop Prince en Todd Rundgren invloeden terug te vinden. Brittany sluit haar album af met het intieme en sprankelende Every Color In Blue.

Brittany Howard gaat opnieuw haar eigen (zinnige) weg en weet ook met haar nieuwe avontuurlijke album te overtuigen!

01. Earth Sign
02. I Don’t