Review: Bob Dylan – The Complete Budokan 1978

Bob Dylan - The Complete Budokan 1978

Bob Dylan – The Complete Budokan 1978
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Columbia Records – Legacy Recordings

Na 45 jaar zijn de volledige opnames van de inmiddels beroemde Japanse concerten van Bob Dylan eindelijk uitgebracht als ‘The Complete Budokan 1978’.

De singer-songwriter begon destijds aan een jaarlange wereldtournee met elf concerten in Japan, waarvan acht in de legendarische Nippon Budokan Hall in Tokio. Twee van deze concerten werden in hun geheel opgenomen en in hetzelfde jaar uitgebracht als het live-album ‘At Budokan’, aanvankelijk alleen in Japan. Zoals dat indertijd, zowel hiervoor als hierna (bijvoorbeeld Deep Purple’s Made In Japan en Cheap Trick met ‘At Budokan’) gebeurde. De recensies waren destijds gemengd. Maar de fans waren dol op het album, waarop Bob Dylan en zijn band veel van hun grootste hits in pakkende versies speelden. Om aan de internationale vraag te voldoen, werd het dubbelalbum uiteindelijk in april 1979 wereldwijd uitgebracht.

In dat jaar kocht ondergetekende ook een exemplaar (nadat ik vier jaar eerder de live-dubbelaar ‘Before the Flood’ van Bob Dylan & The Band had gekocht), ondanks dat ik niet echt een Bob Dylan fan was, wat ik ook nu nog niet ben, hoewel ik heel wat platen en cd’s van hem in huis heb en, vooral deze eeuw, meerdere concerten van hem heb bijgewoond, vooral in Düsseldorf (in de Philipshalle), Amsterdam (Heineken Music Hall) en Oberhausen. Om eerlijk te zijn vond ik deze concerten iedere keer naderhand steeds minder goed, ook omdat Dylan iedere keer weer met andere arrangementen van zijn songs kwam, die ik vaak amper of niet herkende. Doorgaans las ik de volgende dag op internet pas wat hij gespeeld had. Overigens zag ik hem ook in 1990 live op Rock Werchter, toen was hij voor mij goed en inspirerend!

Nu, 45 jaar later, zijn beide opgenomen concerten voor het eerst integraal uitgebracht. ‘The Complete Budokan 1978′ bevat 58 nummers op 4 cd’s in een deluxe box, waaronder 36 niet eerder uitgebrachte stukken. Alle nummers zijn geremixt van de originele 24-kanaals multitrack tapes en klinken absoluut fantastisch. De remix uit 2023 van de 24-kanaals multitrack opnamen van Heckel Kanno, de geluidstechnicus die het originele album in 1978 opnam. De box bevat ook een fotoboek van 60 pagina’s en diverse facsimile’s van posters, flyers, kaartjes en nog veel meer.

Tegelijkertijd verschijnt de dubbel-LP ‘Another Budokan 1978’ die gezien kan worden als aanvulling op het origineel uit 1978. Het bevat 16 geselecteerde, niet eerder uitgebrachte nummers van de legendarische concerten. Inclusief onsterfelijke klassiekers als Like A Rolling Stone, The Man In Me en Forever Young.

Als je als diehard fan de volledige vinylservice nodig hebt, moet je je toevlucht nemen tot Japanse import, zoals 45 jaar geleden ook het geval was. Deze ‘The Complete Budokan 1978 (Limited Edition)’ bevat 8 LP’s in een hoogwaardige box en hetzelfde uitgebreide bonusmateriaal als de 4-cd deluxe box.

En wat vind ik er nu van na het beluisteren van deze vier cd’s? Allereerst is de geluidskwaliteit echt fantastisch, al vond ik de cd-versie van het origineel ook al goed klinken, maar dit slaat echt alles! Alle instrumenten zijn goed te horen, evenals de drie achtergrondzangeressen, die echt iets toevoegen aan het totaalgeluid en, ook belangrijk, de zangstem van Dylan klinkt geweldig en is goed te verstaan. Ook fijn dat zijn aankondigingen verstaanbaar zijn, zeer in tegenstelling tot het gemompel van de afgelopen bijna 25 jaar. De gespeelde songs zijn niet allemaal bekend voor de gemiddelde luisteraar, maar zijn wat mij betreft allemaal goed gekozen. En het is erg fijn dat Dylan voor beide concerten een zeer gevarieerde setlist had gemaakt, waardoor er dus zoveel verschillende songs zijn gespeeld. Wat was ik graag bij deze concerten geweest, maar gelukkig zijn deze nu in z’n geheel in superieure kwaliteit te beluisteren!

Live at Nippon Budokan Hall, Tokyo, Japan – February 28, 1978
CD1
01. A Hard Rain’s A-Gonna Fall*