Review: Blue Öyster Cult – Ghost Stories

Blue Öyster Cult - Ghost Stories

Blue Öyster Cult – Ghost Stories
Format: CD – Vinyl LP – Digital Label: Frontiers Music Srl

Na het daverende succes van hun 50e jubileumviering heeft Blue Öyster Cult (BÖC) zich gretig opgemaakt voor een spannend nieuw hoofdstuk in hun legendarische carrière met de release van ‘Ghost Stories’. Dit langverwachte album markeert een passende finale van de opname-erfenis van één van de meest iconische rockmuziek van de afgelopen 50 jaar.

In een opwindende samenwerking met Frontiers Music zal BÖC de fans boeien met een verzameling opnieuw bedachte en nieuw voltooide nummers uit de periode 1978-2016. Deze muzikale schatten, lang beschouwd als ‘verloren edelstenen’ door liefhebbers van BÖC, werden oorspronkelijk opgenomen tussen 1978 en 1983, met uitzondering van één nummer uit 2016, If I Fell. Ook inbegrepen is de enige bekende studio-opname van hun concertklassieker en MC5-cover Kick Out The Jams. Ook een fijne cover is wat mij betreft het van The Animals bekende We Gotta Get Out Of This Place.

Een deel van het materiaal is afkomstig van sessies, workshopmateriaal voor een album, een ander deel is afkomstig van repetities voor optredens. Ze zijn allemaal één keer opgenomen in de hoop dat ze ooit het levenslicht zouden zien.

George Geranios, de oorspronkelijke geluidstechnicus van de band en een integraal onderdeel van de gouden jaren van de band, coproduceerde samen met BÖC de originele opnames uit 1978-83. Ze zijn allemaal oorspronkelijk opgenomen op (reel-to-reel) analoge tape. Ze werden later overgebracht naar digitale audio, toen moderne AI en magische muzikale talenten elkaar ontmoetten en de verzameling vintage multitrack opnames werden teruggebracht naar de oorspronkelijke versies (‘gedemixt’), opnieuw gemixt en geproduceerd door Steve Schenck en Richie Castellano om uiteindelijk dit album ‘Ghost Stories’ te worden.

Het werk in de studio voor het album werd voltooid door Richie Castellano, samen met de overgebleven originele leden Eric Bloom en Donald “Buck Dharma” Roeser. Zowel Albert Bouchard als Rick Downey verschijnen op drums met extra overdubs opgenomen door Joe Bouchard. Al deze originele bandleden die op Ghost Stories verschijnen, creëren een muzikale reis die tientallen jaren doorkruist.

Vanwege de nieuwe mix klinken de opnamen absoluut niet gedateerd, ook al zijn de songs al meer dan veertig jaar oud, desondanks klinkt het wat mij betreft vooral als één geheel. Eerlijk gezegd was ik de band al jaren vergeten… alleen (Don’t Fear) The Reaper komt nog wel eens op de radio voorbij, verder hoor je de band eigenlijk nooit meer. Vandaar dat het fijn is dat deze plaat er nu is, zodat iedereen (weer) kan horen wat voor een geweldige band BÖC is/was!

01. Late Night Street Fight
02. Cherry
03. So Supernatural