Review: Big Mama Thornton – Sassy Mama – Live At The Rising Sun Celebrity Jazz Club

Big Mama Thornton - Sassy Mama - Live at The Rising Sun Celebrity Jazz Club

Big Mama Thornton – Sassy Mama – Live At The Rising Sun Celebrity Jazz Club
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Justin Time Records

“I didn’t say get ugly with it, I just said play it!”

We schrijven 12 april 1977, een doodnormale dinsdag in Montreal waarop er lichte regen valt en de temperatuur met twaalf en een halve graad haar hoogtepunt op de thermometer bereikt, op het programma van The Celebrity Jazz Club ( gelegen aan  Sainte-Catherine Street) staat een optreden van Big Mama Thornton.

Ten tijde van deze fase in haar loopbaan was Big Mama nog maar een kleine en breekbare verschijning, waar ze ooit maar liefst 204 kilo woog, waren er daar op het einde van haar leven nog maar 43 van over. In juli 1984 overleed ze dan ook aan de gevolgen van hart- en leverproblemen die het gevolg waren van overmatig drankgebruik. Een overlijden in de kantlijn van grote generatiegenoten die veel meer aandacht en respect kregen waar dat voor Big Mama ook zeker terecht was geweest.

Maar de opkomst van een nieuwe generatie en daarmee de rock ‘n’ roll dreven haar naar de achtergrond. Dat Elvis Presley en Janis Joplin grote hits scoorden met een nummer van Big Mama zonder dat ze daar zelf veel beter van werd ( Hound Dog & Ball & Chain) is tegelijkertijd triest en kenmerkend voor hoe er met zwarte artiesten in die tijd werd omgegaan, gelukkig heeft Willie Dixon daar het een en ander aan weten te veranderen.

Haar loopbaan had dus al aardig aan glans ingeleverd en haar gezondheid was verre van goed. Maar deze omstandigheden weerhielden Sassy Mama er niet van om op deze dinsdagavond in Montreal een prachtig bevlogen optreden te verzorgen. Met een vijfkoppige begeleidingsband achter zich en centerstage gezeten op een stoel, stal ze letterlijk en figuurlijk show met haar nog steeds indrukwekkende aanwezigheid.

Nee, vocaal is het niet meer wat het was in de jaren 50 maar juist de versleten, fragiele stem op deze opnames maakt dat het voor mij persoonlijk een van mijn favoriete live platen is, mijn voorkeur in de blues gaat meestal uit naar het breekbare, schurende randje wat het tastbaar maakt. Het brengt de blues tot leven. Perfectie bereiken door alles behalve perfect te zijn.

Wat Big Mama en haar band hier heel goed lijken te begrijpen is dat alle elementen aanwezig zijn om met hun muziek zich te ontdoen van alle ellende en tegenslagen. Hun muziek te gebruiken om de strijd aan te gaan met de kwelgeesten van dat moment en een set te spelen die in een rechtvaardige wereld in heel veel meer huiskamers gedraaid wordt dan dat er tot nu toe gebeurd.

Van de jaren veertig waarin Big Mama als drummer, zangeres en natuurlijk bewapend met haar harmonica door de zuidelijke staten trok, haar toen al revolutionaire openheid over haar homoseksualiteit tot aan haar dood in 1984 was ze een inspiratie voor velen.

Met deze remaster versie krijgt ze hopelijk postuum wat van de status terug die haar zonder enige twijfel toekomt.

01. Tell Me Pretty Baby
02. Rock Me Baby