Review: Barrel Smoke – Locked ‘N Loaded

Barrel Smoke - Locked 'N Loaded

Barrel Smoke – Locked ‘N Loaded
CD – Digital / Label: Eigen Beheer

De meeste bands hebben een lange tijd achter de rug van niet optreden en geen nieuwe mensen ontmoeten en repetities via internet. Ricky Smeets (zang), Tom Neeskens (gitaar), Ibe Schutters(gitaar & bas) en Dante Alders (drums) pakten het echter totaal anders aan. Deze vier mannen kwam in 2020, tijdens de eerste lockdown, bij elkaar voor een jamsessie. Deze jam beviel de mannen uit België blijkbaar zo goed dat ze besloten om als band verder te gaan.

De eerste twee jaar van Barrel Smoke konden ze bijna niet optreden en brachten ze hun tijd door in de repetitieruimte om een zeer strakke band te worden. In 2020 kwam er al een EP van hun uit die zeer veelbelovend klonk maar nu is het eerste volle album van de band uitgebracht.

Met het eerste nummer van ‘Locked ‘N Loaded’ neemt de band je mee naar Tennessee waar, volgens het nummer hun roots liggen. Als je verder niks van de band weet geloof je zonder twijfel dat deze band uit Amerika komt, hun muzikale roots liggen wel in de Amerikaanse rock muziek. Tennessee Bound begint met een heerlijke gitaar riff en knalt niet veel later met veel geweld door je boxen.

Ook het volgende Barely Legal knalt weer lekker uit de boxen en worden we getrakteerd op een paar mooie gitaar riffs. De vorige nummers begonnen beide met een gitaar riff maar Maniac begint echter met een fantastische drumbeat en deze blijft ook zeer aanwezig tijdens de rest van het nummer.

Sunlight Alley begint weer met gitaar en vanaf de eerste seconde is het duidelijk dat dit nummer anders is dan de vorige drie nummers. Het  is een lekker rustig nummer en functioneert als een soort oase van rust op het verder zeer stevige album. Devil In Disguise heeft weer een fantastische intro en na het rustige Sunlight Alley bouwt Devil In Disguise langzaam op, om dan echt vol gas door te knallen.

Het volgende Wild Thing Sex Machine is een ouderwetse rock n roll nummer met een behoorlijke bak energie. Barrel Smoke sluit het album af met twee zeer sterke rocknummers, Bad (Reloaded) en Stray Dogs. Bad (Reloaded) moet live tot helemaal te gek klinken en Stray Dogs is net zo sterk en is eerder op single uitgebracht. Een zeer sterk einde van een zeer veelbelovend rock album.

Kortom: Met ruim zevenendertig minuten speeltijd is het album wel een beetje aan de korte kant maar Barrel Smoke laat wel goed horen waar ze voor staan.

01. Tennessee Bound
02. Barely Legal