Review: Bai Kamara Jr & The Voodoo Sniffers – Traveling Medicine Man

Bai Kamara Jr. - Traveling Medicine Man

Bai Kamara Jr & The Voodoo Sniffers – Traveling Medicine Man
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Moosicus Records

Bai Kamara Jr speelt zich met zijn vierde album Traveling Medicine Man’ voor het eerst echt bij mij in de kijker. Gezien zijn naam, en zijn uiterlijk/uitstraling leek hij bij mij al gauw een plaatsje te gaan krijgen in het rijtje Taj Mahal, Eric Bibb en Keb‘ Mo’. Immers: Bai Kamara Jr. is een intrigerende naam, en qua uiterlijk past de tiptop en zorgvuldig geklede en gekapte muzikant prima in het gezelschap van Mahal, Bibb en Mo’.

Bij beluistering van Traveling Medicine Man’ blijkt de blues van Kamara gaandeweg een aantal malen te verschuiven richting het Afrikaanse continent te verschuiven. ‘Afro-blues’ wordt op die momenten een meer voor de hand liggende beschrijving. Met name als de muziek van Rokia Traoré en Habib Koité & Bamada doorklinken en rondschuifelen in de muziek van de in Siera Leone geboren muzikant, die vanaf zijn jeugd in Engeland opgroeide en die al jaren in België domicilie heeft.

In Good, Good Man hoor je de klanken van Ry Cooder en Ali Farka Touré, die met hun album Talking Timbuktu’ (1994) het grote (pop)publiek kennis lieten maken met de West-Afrikaanse/Malinese rootsmuziek.

Zelf ziet Kamara het nieuwe album als het resultaat van een innerlijk zoektocht naar zijn muzikale roots. Roots, waarin Europa en Afrika niet zozeer strijden om de eerste plaats in zijn muziek, maar daar allebei een gelijkwaardig aandeel in hebben. Van zijn opa leerde hij hoe Christelijke en Afrikaanse geloof en waarden samen kunnen gaan. Zonder bekeringsdrang of met elkaar op de vuist te gaan.

Salone’, zijn vorige album uit 2019, was meer westers blues georiënteerde dan Traveling Medicine Man’. Ik voorzie dat op een volgend album het westerse en het Afrikaanse geluid nóg organischer zullen samensmelten. Waarlijk een moment om naar uit te kijken, wat mij betreft. Voor dit moment ben ik meer dan tevreden met nieuweling ‘Traveling Medicine Man’, zeker in combinatie met Salone’, de sfeervolle voorloper ervan.

Moosicus, het label waar het album op verschijnt, schrijft het volgende over het opnemen van ‘Traveling Medicine Man’. “For the making of this album Bai brought his touring band, The Voodoo Sniffers, into the studio; these exceptional musicians contributed to Bai’s unique and evolving sound. With a percussive nature at the heart of the arrangements this rootsy blues is spiced up with an afro vibe, making you want to get up and dance more often than not.”

Slotnummer Bridges You Burn is de absolute topper van het album. Alles wat hierboven aangestipt is, komt in dit nummer perfect samen. De ballad ademt Europese blues, met een Afrikaans windje, dat er zachtjes doorheen zucht. En het combineert subtiel tikkende drums met voortgolvende, meanderende gitaren. Een nummer om op repeat te zetten en pas na een tijdje op ‘Stop’ te drukken.

01. Shake It, Shake It, Shake It
02. Surrounded
03. Good, Good Man