Review: Bad Temper Joe – Glitter & Blues

Bad Temper Joe - Glitter & Blues

Bad Temper Joe – Glitter & Blues
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Timezone Records

Soms heb je van die artiesten waarbij het niet echt uitmaakt met wat voor nieuwe muziek diegene op de proppen komt, als je die stem maar kunt horen. In het geval van singer-songwriter Bad Temper Joe is dat zeker zo, maar dan zou ik hem, of eigenlijk zijn werk, tekort doen. Zeker nu hij met zijn laatste plaat, ‘Glitter & Blues’, alle facetten van zijn talent laat zien.

Dat Bad Temper Joe’s talent groots is en niet onopgemerkt is gebleven, bewijst hij al sinds de start van zijn carrière in 2014. Hij heeft maar liefst negen studio albums (‘Haunt’ een samenwerking met Fernant Zeste incluis) op zijn naam staan, was de enige Europese finalist van The International Blues Challenge 2020 in Memphis, Tennessee en de winnaar van de twaalfde editie van de German Blues Challenge in 2022. Wat overigens al verraadt dat de singer-songwriter dus niet uit de VS komt. Al is dat moeilijk te geloven als je zijn diepgewortelde Amerikaanse blues en roots sound hoort. Als je niet beter zou weten zou je hem namelijk verslijten voor een oude, doorgewinterde bluesman met dito doorleefde stem, ergens uit de krochten van de Mississippi-Delta. Maar deze dertiger, geboren op 4 april 1992, komt gewoon uit Bielefeld in Duitsland.

Bad Temper Joe combineert zijn liefde voor oude blues met moderne blues, roots, country en folk en doet dat met verve.

‘Glitter & Blues’ opent met de gelijknamige titeltrack; een puur, sober en akoestisch nummer zonder poespas. Je hoort alleen Bad Temper Joe op zijn Weissenborn gitaar. Daarop volgt gelijk het meest indrukwekkende nummer op de plaat, Cold Feet. Het begint integer maar wordt gaandeweg steeds duisterder, krachtiger en meeslepender door een overstuurde gitaar, grimmige hammond en intense ritmesectie en achtergrondzang. BTJ’s powervolle stem en scherpe frasering maken het nummer nog onstuimiger.

Pink Panther is daarentegen een lekker uptempo piano gedreven boogie woogie blues song. Een fijne afwisseling met de melancholische klanken van de twee voorgaande nummers. Vervolgens gaan we weer terug naar een melancholisch blues liedje met een crooner-achtige jazzy inslag, Long Gone Friend Blues. BTJ’s stem doet hierdoor bij tijd en wijlen denken aan die van Willy DeVille. (Luister maar eens naar diens album ‘Unplugged In Berlin’).
Het luchtige She’s Got A Hold On Me is een aanstekelijk en vrolijk blues liedje en laat zien dat BTJ niet alleen maar gedreven wordt door grimmige, melancholische stemmingen. Ook Travel Light, een duet met de Duitse singer-songwriter en gitariste Kristin Shey, heeft een luchtig karakter en tegelijk een gospel-achtige sound. All Over Again heeft een echte Americana en country feel met een jazzy ritmesectie. De mooie verhalende tekst en de zeer sterke achtergrondkoortjes maken dit één van de favorieten van het album. Fountain Of Weakness is wederom een intens nummer met een stampende beat en concentreert zich vooral op de tekstbeleving en rauwe vocalen van BTJ.

Two Trains (Runnin’ Different Ways) draait voornamelijk om de virtuoos bespeelde gitaar. Bad Temper Joe wisselt verschillende speelstijlen met elkaar af; van fingerpicking en slide tot lap steel en tokkelen. Ook op If These Walls Could Talk, een plantage blues achtig liedje, hoor je wederom de Duitser’ fijne fingerpicking speelstijl, sober ingekleurd met een jazzy hammond orgel en percussie.

Het een-na-laatste nummer, This Time Last Night, is weer een duet met Kristin Shey. Een prima song, maar het voegt, behalve het fijne slide werk van BTJ, niet per se iets toe. Misschien dat een cd met elf nummers nog sterker was geweest. Het prachtige Who Are You daarentegen is een langzame, emotionele song met een jazzy vibe door de mooie percussie en het gebruik van de hammond. Het is een waardige afsluiter van een zeer geslaagde plaat.

‘Glitter & Blues’ laat tot nu toe het beste zien en horen wat Bad Temper Joe allemaal in zijn mars heeft. Zijn uitmuntende songwriting skills komen zeer goed uit de verf, evenals zijn uitstekende gevoel voor mooie composities en sterke arrangementen. ‘Glitter & Blues’ is een zeer divers en gelaagd album met een hoger entertainmentgehalte dan BTJ’s voorgaande platen door toevoeging van meer luchtige uptempo songs. De Duitser zou met dit album wel eens hoge ogen kunnen gooien in de Blues- en Americana charts.

01. Glitter & Blues
02. Cold Feet
03. Pink Panther