Review: Arthur “Big Boy” Crudup – That’s All Right (Mama) The Fire Sessions

Arthur “ Big Boy” Crudup - That's All Right (Mama) The Fire Sessions

Arthur “Big Boy” Crudup – That’s All Right (Mama) The Fire Sessions
Format: CD – Digital / Label: Sunset BLVD Records

Tekst: Jan Wolf

The “On Fire Sessions” was ook passend geweest

Arthur “Big Boy” Crudup was een echte bluesman, niets meer en bovenal niets minder. Geboren te Union Grove,Forest Mississippi op 24 augustus 1905. Als zoon van arbeidsmigranten werd er in zijn jonge jaren veel gereisd maar rond 1926 keerde de familie terug naar Mississippi , daar kreeg Arthur de smaak te pakken als gospel zanger. Een plaatselijke bluesman, Papa Harvey introduceerde de blues bij Arthur en dat leidde uiteindelijk tot het vertrek naar Chicago in 1939/1940.

In de jaren vijftig geeft Arthur er de brui aan omdat hij genoeg had van de wijze waarop hij behandeld werd door de platenmaatschappij wanneer het aankwam op de royalty’s…I realised I was making everybody rich, and here I was poor.

Een bekend verhaal uit die tijd en spijtig genoeg vielen vele bluesartiesten hetzelfde lot ten deel. Het zou nog tot in de jaren zeventig duren eer Willie Dixon de handschoen op zou pakken en ging vechten voor de royalty’s en auteursrechten van hemzelf en collega’s. Voor Crudup kwam dat al te laat, hij stierf in 1974 in Virginia. Het duurde even voordat ze wisten wie er nou eigenlijk overleden was omdat Arthur van meerdere namen gebruik maakte.

Nu hebben we in 2022 de zaken over het algemeen beter geregeld en ondanks het feit dat Arthur “Big Boy” Crudup geen heel bekende naam is bij het grote publiek,heeft hij zonder enige twijfel toch echt een grote stempel gedrukt op de volgende generaties. Hij werd “The Father of Rock n Roll“ genoemd nadat onder ander ene Elvis een aantal van zijn nummers coverde. “Als ik enige ambitie zou hebben, dan zou ik zo goed willen zijn als Arthur Crudup”. Was getekend diezelfde Elvis Presley.

‘The Fire Sessions’ zijn nu op een enkele schijf vastgelegd en eigenlijk is dit verplichte kost voor eenieder die de blues een warm hart toedraagt, de nummers hebben geen houdbaarheidsdatum en dat zegt heel veel over de kwaliteit. De nummers zelf zijn voor het serieuze blues publiek natuurlijk allang niet nieuw meer, al is het alleen maar omdat ze de uitvoering van een ander kennen.

Deze verzameling van ‘The Fire Sessions’ maakt mans werk echter wel toegankelijker voor nieuwe oren en laten we hopen dat die oren bereikt worden, aan ons de schone taak dus om verder te gaan met waar Arthur mee begon. Het verspreiden van het gospel, of in dit geval Arthur Big Boy Crudup’s Gospel.

01. Mean Ol’ ‘Frisco Blues
02. Rock Me Momma
03. I’m In The Mood For You