Review: Alice Cooper – Billion Dollar Babies (50th Anniversary Deluxe Edition)

Alice Cooper - Billion Dollar Babies (50th Anniversary Deluxe Edition)

Alice Cooper – Billion Dollar Babies (50th Anniversary Deluxe Edition)
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Rhino

Hello Hooray, een nieuwe versie van ‘Billion Dollar Babies’, is net verkrijgbaar terwijl het heerlijk subversieve zesde album van Alice Cooper terugkeert in al zijn slangenhuidglorie voor een uitgestrekte viering van het 50-jarig jubileum! Na in 1973 nummer één te hebben bereikt in de albumlijsten van Amerika, Groot-Brittannië èn Nederland, blijft het album een ​​mijlpaal voor de originele line-up met hits als “No More Mr. Nice Guy” en “Elected”. Alice Cooper: “We schreven deze liedjes terwijl we naar elkaar keken, en elke keer dat we een zin schreven, zei ik: ‘Oh, dit gaat haar vermoorden.’ Oh, ze gaan ons haten vanwege dit nummer.’ Maar tegelijkertijd, als je ‘I Love The Dead’ hoorde, leek het bijna op een kort verhaal van Edgar Allan Poe. Ik heb geprobeerd het te schrijven zoals Vincent Price het zou zingen.”

Zoals bekend is Alice Cooper het pseudoniem van de 76-jarige Amerikaanse zanger én band van Vincent Damon Furnier, die op 4 februari 1948 werd geboren in Detroit, Michigan, Verenigde Staten.  In de jaren zestig noemde hij zichzelf én zijn band Alice Cooper, maar sinds 1974, toen de band uiteen viel, noemt hij zichzelf zo. Op dit zesde album staat een aantal hits, met name Hello Hooray, Elected en No More Mr. Nice Guy.  Hij was al behoorlijk succesvol met albums en songs als School’s Out en Elected (in 1972 uitgebracht als single) én met vaak shockerende live shows, met een boa constrictor en een guillotine, begeleid door een heavy rockband, met in de loop der jaren veel verschillende muzikanten.

Deze dubbelcd (of 3 lp’s) `bevat het geremasterde originele album, waarvan 9 songs door Cooper en verschillende bandleden werden geschreven; alleen Hello Hooray was een cover, geschreven door de Canadese zanger Rolf Kempf in 1968, ook gecoverd door zangeres Judy Collins) én een cd met 20 live opgenomen songs plus outtakes en single versies. Op de titelsong doet ook de Schotse folkzanger Donovan mee.

Over het originele album hoef ik toch niets te zeggen? Het was niet voor niets een nummer één album in ons land en wereldwijd? De tweede disc is een hard bewijs hoe goed de Alice Cooper band live was, heel goed dus! Ondergetekende heeft Alice Cooper minstens tien keer live gezien in de afgelopen ruim 30 jaar, helaas niet in de originele formatie, maar het was iedere keer weer een lust voor oog en oor! De combinatie van beide discs maakt deze uitgave een uitstekend document voor de liefhebbers van Alice Cooper!

12 juli: Bospop – Weert

CD1
01. Hello Hooray