Recensie: Zucchero Sugar Fornaciari – Inacustico D.O.C. & More

Zucchero Sugar Fornaciari- Inacustico D.O.C. & More

Format: 2CD – LP – Digital / Label: Polydor – Universal Music

Te bestellen bij o.a. Bol.com

Het is altijd een genot om de Italiaanse artiest Zucchero te horen. Dat er dus onlangs weer een nieuwe plaat verschenen is, is alles behalve een straf. Hoewel, een compleet nieuw album is het niet, want het bevat alle liedjes van zijn laatste studio album ‘D.O.C.’ (2019) in uitgeklede semi-akoestische versies. Daarnaast staan er ook akoestische versies op van een aantal van zijn grootste hits.

De elektronische ‘disco’ beats die veelvuldig op ‘D.O.C.’ aanwezig zijn, zijn op deze nieuwe release volledig achterwege gelaten. Evengoed blijven de uitgeklede varianten van de nummers met gemak overeind en behouden hun kracht, met een aantal flinke uitschieters. Vooral het toch al prachtige pianoliedje Cose Che Già Sai komt nog beter tot z’n recht. De tekstbeleving van Zucchero en de Zweedse zangeres en actrice Frida Sundemo is veel intenser en zodoende komt het nummer nog meer binnen.

Ook het roots georiënteerde Testa O Croce krijgt een nog melancholischer lading. Van Sarebbe Questo Il Mondo is een schitterende piano ballad gemaakt, afgewisseld met akoestische gitaar.
Op La Canzone Che Se Ne Va horen we Zucchero zoals we hem het liefst horen; warm, soulvol, krachtig en vol emotie. Zijn prachtige stem wordt slechts omlijst door zijn pianospel en af en toe een akoestische gitaar. Dit nummer heeft veel weg van de songs uit de jaren negentig waarmee Zucchero’s populariteit immens steeg.
Nella Tempesta is er ook weer één om door een ringetje te halen. Dat bleek al op ‘D.O.C.’, maar op deze release is het liedje, slecht ingekleurd door Zucchero’s vocalen en pianospel, nog vele malen mooier. De Engelse bonustracks van ‘D.O.C.’ hebben op dit fijne tussendoortje wederom een plekje gekregen.

Na de volledige akoestische vertaling van ‘D.O.C.’ volgen nog een elftal speciaal voor deze uitgave opnieuw bewerkte hits. De akoestische versie van Voice vertoond geen wezenlijke verschillen met de oorspronkelijke versie op ‘Black Cat’ uit 2016. Il Suono Della Domenica daarentegen was al een pareltje op ‘Chocabeck’ (2010) met strijkers en akoestische gitaar en blijft dat op ‘Inacustico D.O.C. & More’ met slechts vocalen en akoestische gitaar.

Des te indrukwekkender is de nieuwe versie van ‘Blu’. Het nummer verscheen voor het eerst op ‘Blue Sugar’ uit 1998 en werd later ook nog eens in het Engels opgenomen met Sheryl Crow en nog later met Ilse De Lange. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de melancholische variant op deze 2021 release veel beter tot z’n recht komt en mooier is dan welke eerdere versie dan ook. Er zit veel meer emotie en gelaagdheid in en komt keihard binnen.

Ook È Un Peccato Morir (‘Chocobeck’) en Dindondio (‘Shake’ 2001) hebben de nodige verandering ondergaan; van een volledige bandbezetting tot slechts enkele instrumenten en vocalen. L’Amore È Nell’Aria en È Delicato waren al juweeltjes op het album ‘Fly’ uit 2006, maar krijgen nu een extra lading door het minimale gebruik van instrumenten en Zucchero’s soulvolle stem.

Zo theatraal en meeslepend als Ci Si Arrende is op ‘Black Cat’, zo prachtig ingetogen en sober is het luisterrijke liedje op deze vernieuwde versie. Wonderful Life (‘All The Best’ 2007) blijft op welke versie van Zucchero dan ook (officieel van de Britse zanger Black) een fantastische song door de zanger’s mooie rauwe en warme stemgeluid. Al komt het liedje nu nog meer binnen doordat slechts gebruik is gemaakt van een akoestische gitaar en slide die de vocalen ondersteunen.

Love Is All Around (‘La Sesión Cubana’ 2012) en Hai Scelto Me (‘Blue’s’ 1987) verschillen niet veel met de oorspronkelijke versies. Alleen moet gezegd worden dat Hai Scelto Me door de veel betere en heldere mix veel mooier uit komt. Het gaat werkelijk door merg en been en is een meer dan waardige afsluiter van dit smakelijke Zucchero tussendoortje.

Voor mensen die ‘D.O.C.’ een minder geslaagde plaat vonden door de moderne elektronische beats en meer gecharmeerd zijn van Zucchero’s folkrock en blues sound, kunnen met deze (semi)akoestische versie van het album hun hart ophalen. Voor degenen die de sonische soundscapes van de Italiaan wel kunnen waarderen en sowieso al fan zijn van het eerste uur, is het een welkome en fijne opmars naar een nieuw album met weer een stuk of veertien originelen van Zucchero’s hand.

CD1
01. Spirito Nel Buio
02. Soul Mama