++++Various Artists - Bongo Boy Records Backroom Blues Volume Eight

Various Artists – Bongo Boy Records Backroom Blues Volume Eight
Format: CD / Label: Bongo Boy Records
Releasedatum: 22 november 2019

Ik vind verzamelalbums waarop labels een overzicht van hun artiestenstal geven altijd zeer prettig. Een prima manier om eens met nieuwe artiesten in aanraking te komen. Zo ook op de verzamelaar Bongo Boy Records Backroom Blues Volume Eight op het Bongo Boy label uit Belvidere, NJ. Dit label werd in 2010 opgericht door songwriter Gar Fancis en de Hollandse ondernemer Monique Grimme en specialiseert zich vooral in de blues en garagerock.
Op deel 8 van de Backroom Blues serie komen weer de nodige, voor ons nog, onbekende artiesten voorbij. Een aantal van die artiesten is met meerdere nummers aanwezig.

Zo staan er van Charles Daza & The Revenants maar liefst vier nummers op dit album. Van die vier springt Old Camaro er mijlenver bovenuit. Een stevig bluesrocknummer waarin het metal verleden van Charles Daza duidelijk te horen is. Voer voor liefhebbers van Pat Travers of Leslie West. De overige drie nummers van deze bands zijn jammer genoeg iets minder overtuigend.
De jumpblues band The Jersey Swamp Cats laat een drietal feestelijke nummers op ons los. Van dat drietal is vooral het Fabulous Thunderbirds-achtige Cupcake! met zijn pompende piano en snijdende gitaar een juweeltje. Big Jim Davis is voor mij een aangename verrassing. Hij produceert namelijk een rauw ongepolijst bluesgeluid met smerig hard slidegitaarwerk en een gromstem. Zijn Honey Tell Yo Mama hangt hierdoor behoorlijk tegen het garageblues geluid aan. Dat geldt ook voor het al even rauwe Can’t Play The Blues en de loeiend harde dreigende blues in Sinkin’ In The Water, Comin’ Up For Air. De overige artiesten moeten het met slechts één nummer doen.

Ann M. Wolfs I Just Can’t Keep From Cryin’ Sometimes zit in Rory Block hoek met soepel akoestische slidegitaarspel en Ann’s getergde galmende zang. Gypsy Carns is een one-man bluesband die met Break You Down een bonkende, donkere blues aflevert met een beklemmend haast swampblues achtig geluid. De band Big Bone Daddy is vertegenwoordigd met Don’t You Lie To Me, een loom swingende blues met soulvolle blazers en een scheurende harmonica en slidegitaar. She’s My Girl & I Love Her van Revis Johnson klinkt uiterst ontspannen en deint heerlijk loom voorbij. Charles Brown’s Straight No Chaser heeft dus totaal NIETS met de Texaanse bluesartiest te maken maar wel ALLES met oorverdovende harde bluesrock.
De afsluiter What A Shame komt van Susan Surftone, een voormalige FBI-agente die zich daarna gestort heeft op de zogenaamde “lesbian surf” muziek. Dit heeft geresulteerd in een uiterst curieuze mix van blues en surf. Blues gespeeld op een trillende twang gitaar in een merkwaardig lo-fi-achtig decor.

Deze verzamelaar op het Bongo Boy label heeft mij weer een aantal nieuwe ontdekkingen opgeleverd en kan daarom alleen als een uiterst geslaagd album aangemerkt worden!

01. Charles Daza & the Revenants: Old Camaro
02. The Jersey Swamp Cats: Dance All Night