Recensie: Tom Jones – Surrounded By Time

Tom Jones - Surrounded By Time

Tom Jones – Surrounded By Time
Format: CD – LP – Digital – Cassette / Label: EMI

De titel van het album haast een metafoor voor Tom Jones zelf als ook zijn collega artiesten van zijn generatie. Jong in de jaren zestig maar nu aardig op leeftijd. Omringd door de tijd wat zoveel kan betekenen als veel verleden maar nog maar een klein stukje toekomst in het vooruitzicht. Of de vraag hoe laat je het nieuwe werk zich verhouden tot de grote hits van weleer.

De afgelopen jaren kreeg Jones universeel goede kritieken voor zijn albums. Nu er geen noodzaak meer is om grote hits te scoren richt hij zich op de muziek die hem het dierbaarst is. Blues, country en soul. Een stijlkeuze waarmee ook het imago van zanger met te zoete hits definitief werd verbroken.

Wat dan weer de vraag oproept: hoe zou zijn carrière zijn verlopen als hij eerder deze overstap had gemaakt. Als hij in de jaren zestig het pad had gevolgd dat de Stones of de Beatles gingen. En om niet later, bijvoorbeeld in de jaren negentig, een draak als ‘Sex Bomb’ te maken. Anderzijds kan er ook worden gesproken over een natuurlijke ontwikkeling in een carrière die maakt dat Tom Jones juist nu deze muziek kan maken.

‘Surrounded By Time’ laat zich beluisteren als de evenknie van het ‘Lazarus’ album van Bowie. Of de recentere albums van Marianne Faithfull en Bob Dylan. Een collectie liedjes met een donkere, naargeestige inslag. De zanger die zijn eigen sterfelijkheid beseft en terugkijkt op een lang leven vol hoogtepunten maar ook zijn eigen fouten ziet en beoordeelt.

Het verschil met zijn beroemde collega’s is dan wel dat het soul gehalte in zijn stem de muziek net iets meer hoop geeft. De ‘Waterboys’ cover ‘This is The Sea’ is een hoogtepunt te midden van alle krakende elektronica en krassende zang.

Een puntgaaf album dat een grote verrassing blijkt te zijn. Wie weet volgend jaar dé verrassing op de festivals……

Website: Tom Jones

Tom Jones - Surrounded By Time - back