The Stimulators – Travelogue
Format: CD – Vinyl / Digital / Label: United Sounds Records

The Stimulators is een band uit München, die al sinds 1998 in vrijwel de zelfde samenstelling een mix speelt van jazz, blues, latin en reggae en daarmee het Duitse clubcircuit op stelten zet.

‘Travelogue’ is het tiende album van het gezelschap met die eclectische mix van muziekstijlen en  -invloeden, waarbij alle songs, hoe verschillend qua stijl ook, een ‘jazzy feel’ hebben en swingen als de hel.

De samenstelling van de band biedt ook alle mogelijkheden om die verschillende stijlen perfect uit te voeren. Naast gitarist en bandleider Peter Schneider met zijn jazzy gitaarstijl, spelen vooral de blazers (Florian Sagner op trompet en Marcio Tubino op saxen en dwarsfluit) een belangrijke rol als volwaardige solisten. Dat gevoegd bij een geweldig swingende ritmesectie (Ulli Lehmann op bas en Hans Mühlegg op drums en percussion) maakt van ‘Travelogue’ een ‘trip around the world’.

Het openingsnummer, de geweldige Jamaicaanse ska-kraker Rock Steady Cumbia, zet wat dat betreft meteen de toon. In het bluesy Damage Control excelleren de blazers op een manier die enigszins doet denken aan het Blood Sweat & Tears van hun tweede album. Volgt een latin-versie van Billy Boy Arnold’s Chicago-blues hit    I Wish I Would met mooi percussionwerk en een geweldig doordenderende Ulli Lehmann op bas.

En zo meanderen The Stimulators over de globe. Terug naar Jamaica met de cover van de ska-hit Ride Your Donkey voeren The Stimulators ons daarna naar Europa voor een prachtige ode aan gypsy jazz-gitarist Django Reinhardt. The Stimulators’  uitvoering van Minor Swing van Django Reinhardt’s Hot Club de France, kent een prachtige gypsygitaarsolo van Peter Schneider, waarna Marcio Tubino op sopraansax de vioolsolo van Stéphane Grappelli speelt.

Met het lekker lui swingende Pirate Moon, dat al eerder verscheen op het album ‘Style’ uit 2006, bevinden we ons weer in Midden-Amerika. Het nummer kent hier een rumba-versie met mooie interactie tussen gitarist Schneider en saxofonist Tubino. Oliver Stephan’s vocals (en lyrics) zijn geknipt voor dit soort muziek. We denderen door naar Chicago met de jump blues van House Full Of Liquor met een mooie lockdown blues tekst (I have a house full of liquor, but there ain’t nobody drinking with me).

Daarna volgen de twee absolute prijsnummers van ‘Travelogue’: het prachtige folk-funk nummer Fountain Of Youth, geweldig gezongen door Stephan en met mooi blazerswerk (Tubino op dwarsfluit) en Hotel Usbekistan, een intrigerende mix van oriëntaalse percussieklanken en Afrikaanse bluesgitaar. Het album eindigt met de fraai gezongen soul ballad Hopeless Love en de luie gypsy jazz van Across The Bay.

Met ‘Travelogue’ tonen The Stimulators aan een internationaal klinkende, perfect ingespeelde band te zijn met een zeer onderscheidend geluid, die in Duitsland al jarenlang naam maakt als liveband, maar voor Nederland een beetje Duitsland’s best bewaarde muziekgeheim is. En daar zou eigenlijk snel verandering in moeten komen.

01. Rock Steady Cumbia
02. Damage Control
03. I Wish You Would