Recensie: The Steel Woods – All Of Your Stones

The Steel Woods - All Of Your Stones

The Steel Woods – All Of Your Stones
Format: CD – LP – Digital / Label: Thirty Tigers

Even leek het erop dat de uit Nashville afkomstige band The Steel Woods de handdoek in de ring zou gooien na het plotselinge overlijden van mede-oprichter, songwriter, producer en gitarist Jason ‘Rowdy’ Cope op 16 januari jl. Toch is de derde plaat, waar de gitarist nog aan meewerkte, een feit. Dit langverwachte album, getiteld ‘All Of Your Stones’, blijkt nu zelfs het sterkste en meest inhoudelijke werk van de groep tot nu toe.

Het verlies van Cope, die op 42-jarige leeftijd in zijn slaap overleed, heeft niet alleen de fans maar ook de muziekindustrie flink opgeschrikt. Hij was geliefd bij velen en werd dan ook vaak gevraagd als sessie-muzikant voor onder andere Jamey Johnson (met wie hij negen jaar speelde), Lindi Ortega, The Oak Ridge Boys, Brent Cobb, Willie Nelson, Hank Williams Jr., Kid Rock, The Secret Sisters en Shooter Jennings. Dit is slechts een greep uit de lange lijst met namen van artiesten met wie hij samenwerkte.

Na Cope’s overlijden maakten de overige leden van The Steel Woods, frontman en mede-oprichter Wes Bayliss, bassist Johnny Stanton en drummer Isaac Senty, samen met Cope’s familie de zware en moeilijke beslissing om vooruit te gaan met de band en de plaat te releasen.

In 2016 richtte de gitarist samen met de toen 28-jarige zanger Wes Bayliss The Steel Woods op in Nashville. De groep bracht hun debuut ‘Straw In The Wind’ uit in 2017, gevolgd door ‘Old News’ in 2019.

Beide platen bevatten elementen van blues- en hardrock, southern rock, bluegrass en outlaw country. ‘All Of Your Stones’ heeft daarentegen een nog veel rauwere en puurdere sound. Natuurlijk zijn de genres blues- hard- en southern rock nog steeds goed vertegenwoordigd, en in mindere mate ook de outlaw country, maar het album heeft naast een behoorlijk stevige kant ook een heel zachte popachtige kant.

Door de gevoelige rake teksten, melancholische powerballads, het gebruik van akoestische gitaar, strijkers en piano en de hartverscheurende gitaarsolo’s van Jason Cope, komt dit album meer binnen dan ooit.

Het vertelt één groot verhaal. Voeg daar de fantastische ritme-sectie en de warme, soulvolle en doorleefde stem van Bayliss aan toe, en je bent klaar. De vocalen gaan werkelijk door merg en been. ‘All Of Your Stones’ kruipt echt onder je huid en laat je niet meer los. Zeker niet als je bedenkt onder welke omstandigheden het album is afgemaakt en uitgebracht.

‘All Of Your Stones’ is een prachtig eerbetoon aan de overleden gitarist, die er gelukkig zijn eigen stempel nog op heeft kunnen drukken. Het wordt betiteld als zijn magnum opus. Het zal zonder Cope’s songwriting skills, expressieve gitaarspel, bezieling en visie, die voor een groot deel The Steel Woods maakt tot wat de band is, moeilijk zijn om in deze zelfde trend door te gaan.

Nu zal er meer druk op de schouders komen te liggen van Bayliss die godzijdank naast een uitmuntende zanger ook een goede songwriter is. Hij is niet voor niets mede-oprichter van de band.

Het is alleen maar te hopen dat de groep een waardige gitarist vindt die Jason eer aan doet en met wie net zulke goede platen worden geproduceerd als deze laatste. Het zijn moeilijke schoenen om te vullen.

Tracklist
01. Intro
02. Out Of The Blue