Philip Norman – Wild Thing
Nederlandstalige uitgave uitgegeven door Thomas Rap, Amsterdam

Verschijningsdatum 20 augustus 2020

Tekst: Bennuman

Mijn eerste reactie was: ‘alweer een boek over Jimi Hendrix?’, totdat ik hoorde dat de biografie geschreven was door Philip Norman. De man die meerdere biografieën van grote namen op zijn naam heeft staan, zoals John Lennon, Mick Jagger en Eric Clapton. Dat veranderde wel mijn argwaan.

Dat de markt sinds het overlijden van Jimi Hendrix (1942-1970) is overspoeld met zogenaamd verloren gewaande studio opnames, muziek opnames die lang in handen van de familie waren, boeken uitgegeven door iedereen die ook maar een kilometer in de buurt van het muzikale genie was geweest is een feit. Ik overdrijf wellicht, maar ik kijk niet meer op van een bericht over Jimi Hendrix.

Toen ik de Nederlandstalige drukproef van deze biografie in handen kreeg en begon te lezen herkende ik direct de stijl van Philip Norman en ik werd enthousiast. Deze man heeft zo’n enorm netwerk, is zo bedreven en degelijk in zijn vak dat zijn naam op een boek al vertrouwen geeft. En al lezende werd dat steeds opnieuw onderkend.

Zijn research moet enorm geweest zijn, doch de broer van Jimi Hendrix, Leon, is een belangrijke bron geweest. Anders dan heel veel anderen die een mening hebben over de meester is die van broer Leon persoonlijk en minder gekleurd. Het boek schetst de moeilijke jeugd van Jimi Hendrix met een moeder die eigenlijk niet aanwezig was en uiteindelijk jong overleed aan de gevolgen van alcoholisme; een vader die niet met zijn gevoelens kon omgaan en van de opvoeding een puinhoop maakte.

Daardoor kwam de naar liefde en geborgenheid zoekende jonge Jimi in eerste instantie in aanraking met andere vrouwen in de familie, tantes die hem opvingen en opvoedden. Maar later kreeg hij vriendinnen die hem al jong seksueel actief maakten. In zijn leven, carrière en overlijden spelen vrouwen sowieso de hoofdrol. Zij zijn degenen die zien wat een bijzonder mens hij is, zowel muzikaal als privé: op het podium als muzikant een vernieuwend beest dat geen enkele compassie toont met zijn instrument, hij slaat en ramt de muziek eruit die hij in zijn hoofd hoort. Daarnaast is hij een verlegen, gevoelige man en totaal niet het standaard type muzikant.

Lang is hij werkzaam in het zogenaamde Chitlin’ Circuit (een verzameling podia in de VS die werk gaven aan Afro-Amerikaanse artiesten) met grote namen als Little Richard, The Isley Brother en nog vele anderen. Pas toen hij opgemerkt werd door het Engelse fotomodel Linda Keith, die goede contacten had in de muziekscene van New York en Londen, ging het snel met zijn carrière. Helaas kwam hij in handen van manager Michael Jefferey die hem volledig uitbuitte en voor een groot deel de oorzaak is geweest van zijn overlijden.

Het leven van Jimi Hendrix staat in het teken van het maken van zijn muziek en de gehele muziek-elite van pop tot jazz van die tijd ligt aan zijn voeten. De enorme werkdruk, het volkomen idiote toerschema, de dwang van de platenmaatschappijen, de rechtszaken, de corruptie, de geldzucht van anderen, het maakt zijn leven zo goed als  onmogelijk. Niet zo verwonderlijk dat hij zijn rust zoekt bij vrouwen en in drugs.

Het is een mooi, goed en vooral eerlijk geschreven boek. Waar de schrijver twijfelt aan de authenticiteit legt hij de diverse scenario’s voor aan de lezer en geeft hoogstens een paar adviezen. Het is daarbij ook een tragisch boek. Als lezer wens je hem vaak een normaal gelukkig leven toe, maar hij zit gevangen en heeft niet de energie en wil om eraan te ontvluchten.
Het is een boek dat ik iedereen aanraad die geïnteresseerd is in Jimi Hendrix, de muziekperiode van de jaren zestig en moderne muziek in het algemeen. De muziek die Jimi Hendrix maakt is zijn persoonlijke vrijheid en gaat ten koste van veel en tenslotte van zijn leven. (Thomas Rap)