Recensie: Kansas – Point Of Know Return – Live & Beyond

Kansas - Point Of Know Return - Live And Beyond

Kansas – Point Of Know Return – Live & Beyond
Format: 2CD Box – 3LP Set – Digital / Label: Rhino – Warner
Tekst: Joop van Rossem

Te bestellen bij o.a. Bol.com

Na het vertrek van zanger en componist Steve Walsh zag de toekomst er voor Kansas niet bijster hoopvol uit. Maar met een nieuwe line-up waarin originele leden Phil Ehart (drums) en gitarist Richard Williams participeerden, aangevuld met oudgediende David Ragsdale (viool, zang) en nieuwkomers Tom Brislin (toetsen, zang), Billy Greer (bas, zang), Ronnie Platt (toetsen, zang) en Zak Rizvi (gitaar, zang) toonde de groep veerkracht en bracht inmiddels twee meer dan uitstekende studioalbums vol nieuw materiaal uit: ‘The Prelude Implicit (2016) en ‘The Absence Of Presence’ (2020).

Ook op de planken ging men weer volle kracht vooruit, wat resulteerde in het live-album ‘Leftoverture-Live And Beyond’ uit 2017.

photo credit: Emily Butler

Die plaat heeft nu een vervolg gekregen in ‘Point Of Know Return-Live & Beyond’ waarin het album ‘Point of Know Return’ integraal wordt gespeeld, gecompleteerd door een greep uit het omvangrijke oeuvre van Kansas. Voor wie bang is om veel doublures met dat vorige live-document in huis te halen, dat valt erg mee: zeven dezelfde songs staan op beide cd’s.

Dat album ‘Point Of Know Return’ wordt vaak gezien als het magnum opus van de band, nadat ook voorafgaande lp’s als ‘Song For America’, ‘Masque’ en ‘Leftoverture’ de symfo(hard)rockliefhebbers al ruimschoots hadden kunnen bekoren. In ons land was de plaat het enige hitalbum met een bescheiden 29e plaats in de LP Top 50, terwijl het ondertussen tot evergreen uitgegroeide Dust In The Wind reikte tot nummer 19 in de Nederlandse Top 40 en niet is weg te slaan uit de Top 2000.

Deze verse live-set, met 22 songs die werden geselecteerd uit twaalf shows die in 2019 en 2020 werden afgewerkt gedurende de ‘Point Of Know Return Anniversary Tour’, is er weer eentje om van te smullen met een band die in topvorm verkeert en klassiekers als Cold Grey Morning, The Wall, Song For America, Miracles Out Of Nowhere, Carry On Wayward Son en People Of The South Wind van een heuse bloedtransfusie voorziet.

Het complete ‘POKR’-album start op cd 2 (nummer 9 t/m 18) en is een heerlijk weerzien met ‘een oude vriend’ middels waanzinnige uitvoeringen van klasse nummers als het magnifieke titelstuk, Portrait (He Knew), Closet Chronicles, Dust In The Wind, Sparks Of The Tempest, Hopelessly Human en het ontroerende Nobody’s Home.

Laatste nieuws: op de website maakte de groep bekend dat van de bezetting op dit 2-cd-boxje gitarist Zak Rizvi de groep inmiddels heeft verlaten.

Cd 1:
01. Cold Grey Morning