Recensie: John Carpenter – Lost Themes III: Alive After Death

John Carpenter – Lost Themes III: Alive After Death
Format: CD – LP – Digital / Label: Sacred Bones

Alfred Hitchcock & Bernard Herrman in een persoon

Ooit was John Carpenter voornamelijk bekend als regisseur van horror & Sci fi. Hij maakte klassiekers als ‘Halloween’, ‘The Fog’, ‘Prince Of Darkness’, ‘Escape From New York’ en ‘In The Mouth Of Madness’. Teleurgesteld in Hollywood stopte hij aan het begin van deze eeuw met het maken van nieuwe films, het recente ‘The Ward’ als eenmalige uitzondering. Het nieuwe creatieve pad in zijn carrière is het maken van horrorcomics en muziek. En dat is natuurlijk waar deze website en dus ook deze recensie om draait.

Als maker van films toonde hij zich al een erfgenaam van Alfred Hitchcock, een meester van suspense voor een nieuwe generatie die met minimale middelen de sfeer opbouwt. Waar Hitchcock op Bernard Herrman moest leunen voor de muziek was Carpenter in staat om dit zelf te doen. Voor vrijwel al zijn films componeerde hij de muzikale begeleiding, geen grootste bombast maar spaarzame elektronica die meteen een gevoel van onheil schept. En los van de filmbeelden ook goed beluister baar blijft.

Zoals in iedere vervolgreeks komt nu de noodzaak tot variatie. Om de vergelijking te maken met de films die Carpenter eerst maakte. Het monster en dienst achtergrondverhaal zijn geïntroduceerd, in de voorgaande delen heeft het monster al de hoofdpersonen achtervolgt, aan het einde werd hij steeds gedood om vervolgens steeds weer terug te komen. Een cyclus die in deel drie voorkomen moet worden omdat verveling op de loer ligt.

Zo ook bij album nummer drie! Waar de vorige albums de omlijsting leken voor acties of gore scenes, is de muziek beheerst en verstilt. Als de momenten in de film waarin het normale langzaam begint te verdwijnen voor het kwaad of bovennatuurlijke. Een elektronische mist die zich langzaam om je heen hult om niet meer los te laten. En wie weet, misschien hebben de in de titels genoemde vampiers en skeletten ook soms behoefte aan melancholie. Wat mij betreft op naar deel vier.

01. Alive After Death
02. Weeping Ghost
03. Dripping Blood