Jo Carley & The Old Dry Skulls – Voodoo Bones & Vaudeville Blues
Format: CD – Digital / Label: Old Higue Records / New Retro Sounds

‘Voodoo Bones & Vaudeville Blues’ is het derde album van Jo Carley & The Old Dry Skulls en de titel omschrijft hun muziek stijl meteen perfect. Jo Carley en guitarist/drummer van The Old Dry Skulls Tim Carley wonen samen in een klein huisje aan de Engelse kust.

Toen Engeland in lockdown ging en de band hun vele optredens moesten afzeggen was de agenda van Jo en Tim Carley opeens helemaal leeg. Samen opgesloten in hun kleine huisje dachten ze maar aan één ding. Ik weet niet wat jij nu denkt maar Jo en Tim dachten meteen: we moeten hoe dan ook door. Samen sleepten ze de bank en de TV uit de woonkamer en bouwden de woonkamer om tot opnamestudio. Zo zaten ze samen wekenlang muziek te schrijven en te maken. Toen het weer even kon, tussen de lockdowns door, kwam bassist James Le Huray om zijn delen op te nemen en kon het album gemixt worden in een studio in Londen. Alles was net af toen het land weer in lockdown ging en Jo en Tim weer samen opgesloten zaten in het kleine huisje bij de zee.

Jo Carley en The Old Dry Skulls nodigen je uit om naar een oud vaudeville theater te komen. Het gebouw is oud, vochtig en het tocht er maar het is het enige theater wat op dit moment nog open is. Hou anderhalve meter afstand tot de andere bezoekers en misschien kan je beter anderhalve meter afstand tot alles houden in dit oude theater. Het mag dan misschien koud zijn maar het vermaak is van top kwaliteit. Jo Carley & The Old Dry Skulls brengen een verhaal vol donkere humor en horror van bijna achtendertig minuten op het kleine podium met de rode gordijnen vol vochtplekken. Ga lekker zitten, of nog beter: blijf voor de zekerheid maar lekker staan en laat je betoveren door Jo Carley en swing mee met The Old Dry Skulls.

Het verhaal van Voodoo Bones & Vaudeville Blues begint met een onschuldig meisje die de jungle in gaat. Jo Carley en The Old Dry Skulls kennende weten we dat ze niet meer zo onschuldig de jungle zal verlaten.

We beginnen het verhaal vrolijk met Little Limbs of Satan, waarin het meisje het kwaad nog kan verjagen. Een vrolijk begin maar daar komt snel een einde aan met The Zombie. Terwijl het meisje steeds dieper de onderwereld in gaat en steeds banger wordt, weerhoudt dit Carley en haar twee Old Dry Skulls er niet van om er een vrolijk klinkend liedje van te maken.
Dan verschijnt The Devil echter. De muziek wordt langzaam aan donkerder maar blijft lekker swingen. Door een deal te maken met de duivel kan ze een tegenstander uitschakelen en dat doet ze dan ook in het heerlijk rock ‘n’ roll nummer She Got Him (With Her Voodoo).

Dat een deal met de duivel sluiten niet zo’n goed idee is (echt waar?) horen we in Lose Your Soul. Lose Your Soul heeft veel gospel invloeden en krijg je meteen niet meer uit je hoofd. Het vraag en antwoord in de tekst van het nummer doen denken aan een oud toneelstuk en dragen daardoor bij aan het gevoel dat je naar een oude vaudeville show zit te luisteren.

Het inmiddels niet meer zo’n onschuldige meisje neemt vervolgens weer een niet zo’n beste beslissing. Een deal met de duivel sluiten was geen wijs besluit maar nu gaat ze op vakantie naar een jungle in een ver land. Goed, het is weer eens een keer wat anders dan een strandvakantie maar, zoals veel personages in dit soort verhalen, blijkt het voor haar een slechte beslissing te zijn.
Heel toevallig heet het volgende nummer ook The Jungle. In The Jungle ontmoet het meisje een ‘witchdoctor’ die graag met haar wil trouwen, ze probeert te vluchten maar dat lukt niet. In The Witchdoctor trouwt ze, noodgedwongen, met hem maar steelt zijn zombie gif en bevrijd zichzelf. Ze heeft nu dezelfde krachten als de ‘witchdoctor’ en vermoord hem. Wat er vervolgens gebeurt horen we in Dead But He Won’t Lay Down.

Dead But He Won’t Lay Down begint rustig maar al snel breekt het rock ‘n’ roll feest los maar eindigt weer even rustig als het begon. Sinds de moord op de ‘witchdoctor’ wordt het meisje achtervolgt door een zombie en vraagt ze zich af: ben ik nog steeds Under Your Spell? Het mooie maar erg donkere instrumentale Crowhust’s Lament voorspelt weinig goeds voor haar.

Het album wordt afgesloten met het uptempo nummer Shipwreck Blues en het donkere The Bone Readers, waarin lijkt alsof ze het verhaal over het meisje een beetje kwijt zijn of toch niet?

Kortom: Een heerlijk album, misschien niet voor iedereen maar als je wel van een horrorverhaal houdt zou ik zeker naar het oude vaudeville theater gaan om dit verhaal te beluisteren.

01. Little Limbs of Satan