Jimmy Reiter – Live
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Pogo Pop Musik

De uit het Duitse Osnabrück stammende Jimmy Reiter begeleidde jarenlang bekende internationale bluesmuzikanten als Larry Garner, Big Daddy Wilson en Albie Donnelly, voordat hij in 2011 als frontman van de Jimmy Reiter Band zijn eerste eigen album, ‘High Priest Of Nothing’, uitbracht. Vanaf dat moment toerde Reiter met zijn band door heel Europa. In 2015 volgde het album ‘Told You So’ en in 2019 ‘What You Need’.

En nu, in 2021, is ‘Live’ verschenen, waarop Reiter zijn reputatie als uitstekende blueszanger én gitarist én songschrijver op overtuigende wijze waarmaakt. Ondersteund door een zeer goede band met Nico Dreier op keyboards, Jasper Mortier op basgitaar en Björn Puls op drums is elk live-optreden van de Jimmy Reiter Band een feest en dat is op deze live-registratie mooi vastgelegd.

Na twee opwarmertjes, de soepele, soulvolle blues van Waiting For My Luck To Change en What You Need volgt het ene na het andere topnummer, te beginnen met het swingende What’s In It For Me? met uitstekend gitaarwerk van Reiter, die met zijn vocalen en songwriting een Robert Cray-achtige sound weet te creëren.

In het volgende nummer doen de blazers (tenorsaxofonist Suslov en baritonsaxofonist Jürgen Wieching) hun intrede en die voegen nog eens een extra dimensie aan de soulvolle bluesnummers toe. Dat wordt meteen duidelijk in het fraaie Too Many Cooks (Are Gonna Spoil The Stew) met een mooie solo van Wieching. In hoog tempo dendert de band daarna door in het soulnummer I Shouldn’t But I Do, het zeer fraaie Hard Times (Have Surely Come), met mooi Albert King-achtig gitaarwerk van Reiter, en I’ll Take The Easy Way dat gedragen wordt door de stuwende basgitaar van Jasper Mortier.

In de slowblues Give It To Me Straight komen alle sterke punten van de Jimmy Reiter Band samen; een sterke song, een mooi blazersarrangement en een uitstekende begeleiding, waaroverheen Reiter zowel vocaal als op gitaar kan excelleren. Fraai is hier vooral ook het bijna fluisterende middenstuk met de fenomenale interactie tussen de gitaar van Reiter en de basgitaar van Mortier.

Daarna volgen de funknummers Woman Don’t Lie met fenomenaal baswerk van Mortier en It’s Easy When You Know How en het soul-achtige I’m Givin’ In, waarin de blazers excelleren naast mooi pianowerk van Nico Dreier.

‘Live’ sluit af met Hooked, het zeer fraaie Who’s Minding The Store? met mooie harmonyvocals (van Mortier en Puls) en een fraaie tenorsaxsolo van Suslov. In Jimmy’s Boogie tenslotte laat Reiter nog eens horen wat voor een uitstekende gitarist hij is.

‘Live’ van Jimmy Reiter laat een band horen die in alle aspecten tot de absolute top in Europa behoort.

01. Waiting For My Luck To Change
02. What You Need