Jesse Redwing –  Light My Way
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Redwing Recordings

De Australische gitarist/zanger Jesse Redwing verrast ons met een fraai retro bluesrock album. ‘Light My Way’ verwijst muzikaal naar de bluesrock uit de 70-er jaren en de nog vrij jonge Australiër voelt zich daar hoorbaar zeer comfortabel bij. Die 70-er jaren feel wordt overigens ook consequent doorgevoerd in het artwork van het album dat een soort schimmige desolaatheid uitstraalt, inclusief Dirty Harry-achtige hoesfoto.

‘Light My Way’ opent met het vette bluesrock nummer Rubberband waarin de lekkere ‘vuile’ gitaarsolo de hoofdrol vervult. In de volgende songs, Lil Flame en Next Ex, vormen fraaie bluesrock riffs de basis, waaroverheen de mooie bluesstem van Redwing golft. Zijn gitaarspel is zeer effectief en heeft nergens de neiging naar ‘spierballen’ rock te klinken. In Fade doen blazers hun intrede en dat geeft het nummer een mooi soul-achtig karakter. Eén van de hoogtepunten van het album is de fraaie slow blues Turn You On, waar Redwing zowel vocaal als gitaristisch uitblinkt.

De enige vreemde eend in de bijt is het nummer Underground 2, dat een veel modernere, hakkerige sound meekrijgt en daardoor behoorlijk uit de toon valt.

Het zij Jesse Redwing vergeven, want het album eindigt met prachtige heavy blues in Buried At Sea, dat door de unisono sound van vocals en gitaar een soort bezwerend karakter heeft meegekregen. En als verrassing grijpt Redwing voor de definitieve afsluiter opeens naar zijn akoestische gitaar en speelt en zingt solo de Mississippi-blues You Got Time.

Met ‘Light My Way’ heeft Jesse Redwing een prachtig bluesrock album gemaakt, dat door de elf compacte songs, gespeeld en geproduceerd met een mooie analoge 70-er jaren sound, uitermate genietbaar is.

01. Rubberband
02. Lil Flame