Jesper Lindell – Everyday Dreams
Format: CD – LP – Digital / Label: Alive Naturalsound Records
Release: 2019

De Zweedse singer-songwriter Jesper Lindell bracht in 2017 zijn eerste EP ‘Little Less Blue’ uit. Zowel in Zweden als ver daar buiten deed deze EP het erg goed. Lindell wist zelfs een platencontract binnen te slepen bij het Amerikaanse label Alive Naturalsound Records. En twee jaar na zijn debuut EP is hier zijn eerste volledige album.

Voor dit album vroeg Lindell de hulp in van Zack Anderson, bassist van de band The Blues Pills, om samen met hem het album te produceren. Dit resulteert in een wat steviger geluid dan zijn EP.
Op ‘Little Less Blue’ zijn de meeste nummers akoestisch maar op ‘Everyday Dreams’ zijn maar twee van de twaalf nummers akoestisch. Daarbij gaat Lindell van indie-folk met soul invloeden naar een plaat vol soul. Veel verschil dus tussen de twee albums maar anders is niet altijd slechter.

“Ik denk en droom de hele dag muziek, melodiën en songteksten” legt Jesper Lindell de titel ‘Everyday Dreams’ uit. Een album waar hij bijna heel 2019 mee bezig is geweest. Hij wou het precies goed krijgen, en de muziek exact zo hebben als het in zijn hoofd klonk. Samen met Zack Anderson heeft hij dan ook vele uren in de studio gezeten en dingen geprobeerd tot het precies goed was. Dat er veel over dit album is nagedacht kan je horen. Misschien is er net iets teveel over nagedacht waardoor het album eigenlijk nergens echt verrast en heel netjes binnen de lijntjes blijft.

Het nieuwe geluid van Jesper Lindell is meteen goed te horen tijdens het eerste nummer van ‘Everyday Dreams’: Whatever Happens. Keyboards en gitaar hebben de overhand in een vrolijk klinkend nummers, over een minder vrolijk onderwerp. Van het up-tempo soul nummer Whatever Happens gaan we naar het lome, rustige So Long. Een nummer die een beetje doet denken aan de nummers op ‘Little Less Blue’.
De overgang naar het volgende nummer, Stormy Waters, is heel geleidelijk. Het begint heel rustig en klein en ontwikkeld zich uiteindelijk tot een up-tempo nummer als Whatever Happens. Tijdens Cheers gooit Lindell even alles eruit en gaat helemaal los. Eén van de sterkste nummers op het album is waarschijnlijk France, een rustig soul nummer met een vleugje pop. Het nummer Good Sides of Me sluit mooi aan op France maar mist de kracht van het nummer ervoor.
Tussen alle overgeproduceerde nummers door klinkt een nummer als Even If It Ain’t True als een fijne afwisseling. Een simpele drumbeat, een akoestisch gitaar en de stem van Jesper Lindell, dat is alles en meer heb je soms ook niet nodig. Goed, misschien een kleine piano solo ertussen om te laten horen dat ze hier ook over nagedacht hebben. Maar het resultaat mag er dan ook zijn: een heerlijk soul nummer met gospel invloeden.
Just Holler grijpt weer een beetje terug naar het begin van het album (Whatever Happens) en is een lekker vrolijk soul nummer. Met Sweet As Yesterday gaat het tempo weer erg naar beneden en krijgen we weer een mooi klein nummer die langzaam aan opbouwt naar het einde. Tijdens Momentary Love stort Lindell zijn hele hart weer uit in een, in mijn oren, overdreven nummer.
De intro van If I Wake up in the Morning wordt gestuurd door een gitaar en de stem van Lindell maar al snel pakt het nummer helemaal uit en klinkt de, intussen, bekende vrolijke soul geluid van Lindell weer.
Het album wordt af gesloten met het langste nummer van het album (iets meer dan zes minuten). Burn is een rustig nummer met veel sfeer gespeeld op piano, een mooie afsluiter.

Kortom: Een beetje overgeproduceerd album maar als je daar doorheen kan prikken krijg je een lekkere soulplaat met veel tempo wisselingen. Hopelijk kan Jesper Lindell de nummers live wat los spelen en denkt hij iets minder na over zijn volgende album.

01. Whatever Happens
02. So Long
03. Stormy Waters