Recensie: Guy Davis – Be Ready When I Call You

Guy Davis - Be Ready When I Call You

Guy Davis – Be Ready When I Call You
Format: CD – Digital / Label: Continental Record Services
Tekst: Bert van Kessel

In een gesprek met Guy Davis vliegen al gauw de grappen en grollen over de tafel. Maar zijn rol als ambassadeur van de zwarte gemeenschap en “zwarte” muziek in het bijzonder neemt hij uiterst serieus. Hij heeft zich ontwikkeld tot veel meer dan een bluesman en de acteur/schrijver/leraar ontpopt zich ook op deze indringende plaat weer als bestrijder van menig maatschappelijk misstand. Muzikaal doorspekt hij zijn blues met elementen uit folk en Americana.

Op dit heel persoonlijke en politiek-geladen album gebruikt hij de Robert Johnson/Crossroads allegorie om de rol van het kwaad in de hedendaagse maatschappij te illustreren. Tegelijkertijd stimuleert hij mensen om een standpunt in te nemen en daar naar te handelen. Zijn innemende stem en vertrouwde banjo en harmonica staan centraal in bijna alle nummers en hij wordt bijgestaan door een keurkorps aan muzikanten met opvallende rollen voor John Platania op elektrische gitaar, Professor Louie op allerhande toetsen en Mark Murphy op viool en cello.

Het album opent met Badonkadonk Train,  een typische olijke Guy Davis deun, met banjo en harmonica achter zijn vrolijke vocalen. Het gaat over een vaak voorkomend thema in zijn oeuvre, de verleiding door de vrouw (Badonkadonk is een slang, woord voor het achterste van een donkere dame). Hij gaat hier nog even op door in liedje 2, waarin hij in een intieme sfeer met een fluisterstem ons deelgenoot maakt van overspel.

Zijn stem wordt een stuk venijniger in het hoopvolle God’s Gonna Make Things Over over het  rassenbloedbad in Tulsa in 1921. In het titelnummer neemt hij de rol van de duivel op zich; dit is muzikaal gezien het meest interessante nummer met zeer fraaie bijdragen van John Platania en Professor Louie.

In Flint River Blues wordt een groot vervuiling- en corruptieschandaal in Michigan in 2014 aangepakt via weer een olijk deuntje. Even verder is het gedragen Palestine Oh Palestine een gospel met bruisende achtergrondvocalen. De enige cover is Willie Dixon’s Spoonful en levert echte onverdunde blues. Een klaaglijke mondharmonica tilt het intieme 200 Days tot grote hoogten.

Deze boeiende plaat is een indringende aanklacht tegen al het slechte in deze wereld. De boodschap wordt perfect samengevat in dit citaat: It’s time to take action. It’s time to take a stand. We’ve got to make some changes just as fast as we can.

01. Badonkadonk Train
02. Got Your Letter in My Pocket
03. God’s Gonna Make Things Over