Frank Kazenbroot – Wees Lief Voor Deze Ziel – Veertig Vensters Op Leonard Cohen
Uitgeverij: Abdij van Berne Media / ISBN: 9789089722645

Uitzonderlijk boek in een lange reeks lectuur over een uitzonderlijke man

Nu verschenen er bij leven al diverse boeken over Leonard Cohen en zijn muziek, iets dat na zijn overlijden waarschijnlijk nog vele jaren door zal gaan. Het werk en leven van de man kan immers op allerlei manieren worden geduid. Daarnaast is het waarschijnlijk ook commercieel interessant om een boek te schrijven, gezien de onverwachte belangstelling die het grote publiek de laatste tien jaar had voor Laughing Lenny. Dit boek verscheen blijkbaar al in 2019. Maar verdiend in het laatste kwartaal van dit vreemde virus jaar misschien wel juist MEER aandacht gezien de inhoud die thematisch draait om het overkomen van obstakels, liefde, genade en verdriet.

Auteur Frank Kazenbroot analyseert in veertig kleine hoofdstukjes het leven en werk van zijn grote idool. Parallel aan de reis die zijn grote idool maakt loopt zijn eigen pad als kloosterling tot de keuze om uit te treden. Inmiddels werkt hij als geestelijk verzorger. Een levenspad waarin ook hij radicale andere keuzes moest maken, alles vergezeld met de muziek van Leonard Cohen.

Hier dus maar sporadische weetjes en geen sterke verhalen over drank, drugs en vrouwen. De focus ligt op de ontwikkeling die de man, mens, gelovige en een tijdje monnik doormaakte. Zijn eigen weg (en bijhorende) worsteling hoe een beter iemand te worden. Een reis die in Montreal start, de bekende tussenstops heeft in Griekenland en New York om te culmineren in ‘Mount Baldy Zen Centrum’. De laatste stop voor de glorieuze laatste jaren. Te gelijktijdig doorloopt de auteur ook zijn eigen reis. Van jonge van, via het klooster tot het eindepunt als auteur van dit boek. Ieder venster dat de lezer passeert een raamwerk van associaties en heiligen. Teksten en citaten uit de verschillende religies blijken perfect aan te sluiten bij de gebruikte thematiek uit de liedjes.

Ongeacht of je wel of niet belijdend bent… dit boekje moet je als fan gelezen hebben.