Dool – Summerland
Format: CD – LP – Digital / Label: Prophecy Productions

Hoewel het debuut ‘Here Now, There Then’ van Dool uit 2017 al indrukwekkend en succesvol te noemen was (het kon rekenen op lovende recensies in binnen- en buitenland en zorgde er zelfs voor dat de band zowel in Nederland als Europa voet aan de grond kreeg) doet opvolger ‘Summerland’ daar nog een schepje bovenop. Het overtreft alle hooggespannen verwachtingen.

De gemaakte meters op de Nederlandse en Europese podia heeft de band duidelijk goed gedaan. Niet alleen hebben frontvrouw en gitariste Ryanne van Dorst en haar mannen hun daadwerkelijke sound gevonden, maar ook hun complete eigen identiteit.

De muziek van Dool is moeilijk in één hokje te stoppen. Het is dark rock gemixt met progressieve metal, gothic, doom, jaren negentig Seattle grunge, occulte seventies rock, psychedelica, postrock, new wave, pop en zelfs Oosterse invloeden.
Misschien kunnen we het nog het beste scharen onder de noemer Love Metal; eens zo treffend verzonnen door Ville Valo, frontman van de voormalige Finse groep HIM, om zo de muziek van zijn band aan te duiden. Hetzelfde kan gezegd worden over de sound van Dool.

De groep heeft een perfecte balans weten te vinden tussen duister, grimmig, nijpend en intens alsook ruig en hard en aan de andere kant juist melancholisch, slepend, melodieus en catchy tegelijk. Hoe dan ook zorgt deze uiterst interessante en dynamische mix ervoor dat het bloedstollend spannend blijft en de muziek binnenkomt en blijft hangen. Het heeft een bijna hypnotiserende werking.
In dit wijdse landschap aan kleuren en klanken kan en mag alles. Van een bluesy Hammondorgel, psychedelische synthesizers en melancholische piano tot langgerekte gitaarsolo’s, strakke drumpartijen, indringende duistere baslijnen, hippie-achtige Oosterse klanken en filmische strijkers. Alles dient zijn doel. Het is zeer weldoordacht en daarnaast ook nog eens voortreffelijk uitgevoerd. De band is erg goed op elkaar ingespeeld, nog beter dan op het debuut uit 2017.
Stuk voor stuk versterken en ondersteunen de bandleden elkaar en tillen ze samen het geheel naar een nog hoger niveau. De harmonie tussen hen is duidelijk voel- en hoorbaar.

Hoewel Ryanne zelf vaak refereert aan Dool als haar ‘bandje’, mag gerust gezegd worden dat het allang geen bandje meer betreft maar er gewoon een band staat, met een hoofdletter B.

Indrukwekkend is ook de enorme vooruitgang die Ryanne heeft geboekt wat betreft haar zang. Ze is ontzettend gegroeid en gebruikt haar stem nu op meerdere manieren. Ze zingt erg mooi in het laag maar ze heeft ook een verrassend aangename hoge kopstem. Iets dat we nog niet eerder zo van haar gehoord hebben.
Ze past de klank van haar stem prachtig aan, aan de sfeer en klank van een liedje. Haar vocalen zijn gelaagder en genuanceerder maar tegelijkertijd ook veel zelfverzekerder en krachtiger. Ze durft zich veel meer te geven en stelt zich daarmee enorm kwetsbaar op. Erg mooi om te horen. Ze vertelt daarmee ook meer dan ooit tevoren een verhaal, eentje die meteen binnenkomt.

De sterke harmonieuze samenzang en fantastische meerstemmige achtergrondkoortjes, waarvan het album vervuld is, geven je eveneens kippenvel tot op het bot.

Zelden heb ik zo’n sublieme plaat in dit genre gehoord. De songwriting is uitmuntend en de  muziek is duister, meeslepend en mysterieus en heeft tegelijkertijd een schitterend fluweel laagje. Er is werkelijk geen liedje op dit album dat minder goed of minder mooi is. Persoonlijk wil ik geen nummer overslaan. Dat heeft bij mij tot nu toe nog maar één band weten te bereiken en dat is de al eerder genoemde voormalige Finse band HIM.
‘Summerland’ blijft van begin tot het eind boeiend en de repeatknop maakt overuren. Ik ben in ieder geval zwaar onder de indruk. Dit belooft wat voor een volgend album.

Summerland’ is een weldoordachte, goed geproduceerde en gelikte plaat van zeer hoge kwaliteit met verrassende catchy melodie- en zanglijnen, sterke arrangementen en mooie composities. Alles klopt en het staat als een huis.

Dool is hiermee klaar om als dikke vette headliner op festivals als Wacken Open Air, Graspop, Fortarock, Rock am Ring of Hellfest te staan en als hoofdact de Nederlandse en buitenlandse poppodia te bestieren. Een prominente plek op Pinkpop, Lowlands, Bospop of Rock im Park zal zeker ook niet misstaan. Ryanne en haar band mogen met recht zeer trots zijn op deze  majestueuze plaat!

01. Sulphur & Starlight
02. Wolf Moon
03. God Particle