Debra Devi – The Language Of The Blues From Alcorub to Zuzu 2

Debra Devi – The Language Of The Blues: From Alcorub to Zuzu
Auteur: Debra Devi / Uitgever: True Nature Records And Books

Tekst: Bennuman

Debra Devi is een veelzijdige vrouw: naast een uitstekend lead-gitarist in haar band Debra Devi waar zij een mix spelen van blues-rock, jam, Americana en pop, is zij de maker van muziek video’s als ‘The Alternate Root, American Blues Scene’ en ‘Guitar Girl’, blogger in de Huffington Post, zijn verschillende van haar songs te horen in (televisie) documentaires en films en heeft zij, last but not least een boek geschreven over de geschiedenis van de blues, genaamd ‘The Language Of The Blues: From Alcorub to Zuzu’ waarover zij spreekt op TEDx events, universiteiten en in theaters. Over haar boek gaat deze recensie.

photo by Capacity Images

Na het voorwoord van Dr.John is verder lezen onontkomelijk; het prikkelt de nieuwsgierigheid terwijl je jezelf afvraagt hoe dat nou eigenlijk zit met woorden als blues, killing floor, cool en chick. Zelf had zij de zelfde gedachtes en tijdens gesprekken en interviews met blues fenomenen als Jimmie Vaughan, Little Milton Cambell, Robert J. Lockwood, Hubert Sumlin, Robben Ford en vele vele anderen, die zij deed voor haar boek, werd deze vraag alleen maar prangender.
Een diepgaande research naar etymologie, Afrikaanse talen, voodoo en de wortels van blues, rock en jazz volgde. Niet alleen wat woorden betekenen, maar ook, waar komen ze vandaan. Een spoiler-alert is niet nodig want ik zal zo weinig mogelijk verklappen, maar een tipje van de sluier zal ik toch moeten oplichten.

Veel woorden en uitdrukkingen komen uit verschillende Afrikaanse talen. De talen die de tot slaaf gemaakte inwoners van West en Midden Afrika spraken. Deze inwoners, en later slaafgemaakten, kwamen uit verschillende gebieden als het hedendaagse Senegal, Nigeria, Malawi en Mozambique en hadden daarom ook verschillende levensstijlen, talenten, liederen en muziek.
Ook de Europese slavenhandelaren waren van invloed. Zij die sommige slaven Engels leerden om als tolk te werken tijdens onderhandelingen zorgden indirect er voor dat deze Engels sprekende slaven vaak betere banen kregen in Amerika of een betere band kregen met hun eigenaren. Volkeren die bekwaam waren in verwerking van textiel, leer en hout kwamen in andere productie processen terecht dan de katoenpluk. Daardoor ontstonden er verschillende ‘slaven-culturen’ die elkaar beïnvloedden. De grootste groep slaven kwam te werken op de katoenvelden in de zuidelijke staten van Amerika. Na het harde werken, de mishandelingen en onderdrukking vonden zij ontspanning in hun muziek. De diverse muzikale tradities mengden zich op die katoenvelden en zo ontstond een specifieke muzikale uiting. Deze ‘work songs’ waren een uiting van hun lijden, maar ook een communicatiemiddel.

Nadat zij na de Amerikaanse Burgeroorlog vrijgelaten werden en geïntegreerd raakten in de Amerikaanse samenleving werd de kerk een belangrijke plek om hun eigen cultuur te beleven. Naast het gepassioneerd zingen van psalmen werd er ook geklapt en op de grond gestampt en was de wijze van ‘call and response’ zingen belangrijk. Met name deze ‘negro-spirituals’ werden van grote invloed op de hedendaagse blues en soul.

Niet alleen woorden die wij in de blues tegenkomen stammen af van de Afrikaanse talen, ook uitdrukkingen en synoniemen. Zelfs woorden en uitdrukkingen die niets met de Afrikaanse talen te maken hebben maar eerder met bepaalde gebruiken worden nog steeds in de blues gebruikt. Bijvoorbeeld canned heat komt uit de tijd van de drooglegging waar men alternatieven zocht voor alcohol. Het boek staat er vol van. Netjes op alfabet met bronvermelding en muzikale voorbeelden.

In tegenstelling tot een woordenboek dat je niet gaat lezen van voor naar achter is dit boek wel zeer leesbaar, omdat het boeiend is, de lezer nieuwsgierig maakt en vooral omdat het goed geschreven is. Na het lezen van ‘The Language Of The Blues’ merkte ik dat ik anders naar blues luister, maar ook naar jazz, soul, rap en hiphop.

Het is een verrijking voor iedereen die van muziek houdt. Na het lezen zal je muziekbeleving veel meer diepgang hebben.

Website: Debra Devi