Recensie: Deb Ryder – Memphis Moonlight

 

Deb Ryder - Memphis Moonlight

Deb Ryder – Memphis Moonlight
Format: CD – Digital / Label: VizzTone Label Group
Release: 2021

Tekst: Filip Heidinga

Een zeer gevarieerd album van een geweldige zangeres

Deb Ryder begon al met zingen op jonge leeftijd en staat al sinds haar vijfde op het podium, toen nog in de show van haar van vader, Al Swanson, in en rond Chicago. Eindelijk beland ze samen met haar moeder en stiefvader in Californië en komt dan naast Canned Heat zanger en gitarist Bob Hite te wonen en al snel neemt hij haar mee naar zijn platenkast en laat haar alle blues albums horen.

Ryder treed intussen solo op en ontmoet zo Etta James die haar vervolgens zangles geeft. En dat is nog steeds duidelijk te horen in de stem van Ryder. Na veel te hebben opgetreden en veel sessie werk te hebben gedaan is het in 2014 tijd om haar eerste album uit te brengen. ‘Might Just Get Lucky’ krijgt goede recensies en Ryder maakt langzaamaan naam in Amerika.

‘Memphis Moonlight’ is alweer haar vijfde studio album en voor deze release heeft ze een hele lijst met speciale gasten weten te strikken.

Ryder opent het album met I’m Coming Home, een lekker nummer om mee te beginnen met veel soul en swing. Joe Sublet is gevraagd om op I’m Coming Home saxofoon te komen spelen en dat doet hij zeer goed met een fantastische solo.

Op het volgende nummer horen we weer een special guest: Pieter van der Pluijm. Van der Pluijm weet het nummer Hold On meteen naar zich toe te trekken en levert, zoals altijd, fantastisch werk af. De intro van These Hands wordt op geweldige manier gespeeld door gitarist Alastair Greene, die ook de rest van het nummer schittert.

Het gevaar als je veel grote muzikanten uitnodigt voor je album is dat je zelf volledig wordt weggespeeld door hun maar daar heeft Ryder absoluut geen last van. Zo kunnen we ook weer horen op het funky nummer Get Ready. Get Ready kent dezelfde bandsamenstelling als I’m Coming Home met Mark Pender op trompet, Mike Finnigan op Hammond, Joe Sublet op saxofoon, Travis Carlton op bass en Tony Braunagel op drums.

Eén van de hoogtepunten van het album volgt in de vorm van Blues Is All I Got, een heerlijke bluesrocker met weer een fantastische Pieter van der Pluijm op mondharmonica.

Na dit stevige nummer is het tijd om even op adem te komen met Love Is Gone. Ryder wordt dit keer begeleidt op de gitaar door Ronnie Earl en die weet het gevoel van dit nummer extra aan te zetten met zijn gitaarspel. Ook de Hammond van Finnigan draagt bij aan de verdrietige sfeer van het nummer en Ryder gooit alle emotie eruit.

Op de titeltrack Memphis Moonlight gooit Ryder alles volledig om. De vorige zes nummers waren allemaal grote producties met veel muzikanten maar op Memphis Moonlight hoor je enkel Ryder en Johnny Lee Schell die haar begeleidt op akoestische dobro, akoestische bas en tamboerijn.

Na dit rustige nummer komt het erg swingende Just Be Careful waarbij het onmogelijk is om stil te blijven zitten. De blues rocker Devil’s Credit Line knalt vanaf de eerste seconde uit de boxen en weer horen we van der Pluijm geweldig werk leveren. Het tempo gaat weer naar beneden voor Jump On In, een rustige blues met gospel invloeden.

Finnigan krijgt tijdens Standing At The Edge alle ruimte om te schitteren en dat pakt hij met beide handen aan. Zijn Hammond werk is vanaf de intro echt fantastisch. Na dit rustige blues nummer wordt het weer swingen met Second Chances. Op de accordeon horen we de laatste ‘special guest’ van dit album: David Hidalgo (bekend van Los Lobos).

Memphis Moonlight wordt afgesloten met het gevoelige Most Of All met weer geweldig gitaarwerk van Ronnie Earl.

Kortom: Een zeer gevarieerd album van een geweldige zangeres met een aantal zeer goede gastoptredens.

Tracklist:
01. I’m Coming Home
02. Hold On
03. These Hands
04. Get Ready
05. Blues Is All I Got
06. Love Is Gone
07. Memphis Moonlight
08. Just Be Careful
09. Devil’s Credit Line
10. Jump On In
11. Standing At The Edge
12. Second Chances
13. Most Of All

Website: Deb Ryder