Recensie: David Bowie Compleet

David Bowie Compleet

David Bowie Compleet
Benoit Clerc
Uitgeverij: W-Books/EAN: 9789462584532

Na eerdere delen over Jimi Hendrix, Bob Dylan en Queen wordt alle informatie over het werk van David Bowie in een dik boek bij elkaar gebracht. Haast iedere kleine snipper info wordt verzameld over de betekenis van de teksten, opname data en welke muzikanten hierop meespeelde. De tekst dan ook aangevuld met allerlei foto’s.

De titel lijkt eigenlijk niet te passen bij het oeuvre van de zanger. Hij toonde zich in zoveel verschillende personages die qua thematiek als muzikaliteit zo anders waren! Dat laat zich toch even niet in een boek vangen? Of dit nu maar een gevoelskwestie? Kan een degelijke carrière wel chronologisch worden gepresenteerd of vereist iedere fase bijna een eigen boek?

Wat Benoit Clerc absoluut niet verweten kan worden is dat hij niet uitvoerig te werk gaat. Waar de meeste overzichten de vroege jaren zestig een beetje overslaan beschrijft hij uitvoerig de eerste bandjes en singles van Bowie. Dit dan nog onder Davie Jones en als ‘gewoon’ bandlid. De argeloze lezer die het boek alleen leest voor de bekende hits moet of geduldig zijn of ruim 118 bladzijdes overslaan. Pas dan arriveert de schrijver bij ‘Hunky Dory’. Oftewel het begin van de grote periode!

Ook wordt er voor de volledigheid stilgestaan diegenen die een essentieel bijdragen hebben geleverd aan de carrière van de zanger. Denk aan mensen als Brian Eno, Tony Visconti en Mick Ronson. Zonder hen was het leven van David Bowie mogelijk toch echt wel anders geweest.

Het boek wordt ook gesierd door heel veel foto’s. Je zou haast het boek er alleen al voor willen kopen. Hardcore fans zullen ongetwijfeld ook afbeeldingen zien die ze nooit eerder zagen.

Al bladderend door het boek valt het oog op de verschillende claims die de auteur soms doet, zonder hier echt bewijs voor te leveren. Zo is Be My Wife een verwijzing naar een lied van Nina Simone! Haar veelbewogen leven inspireerde Bowie in de jaren zeventig! Waarom? Waaruit blijkt dit? Nog vreemder is de claim dat Underground de inspiratie is geweest achter Like A Prayer van Madonna! Wederom geen bewijs maar eerder de vraag om Clerc op zijn woord te geloven.

Als fan is het natuurlijk altijd fijn om een boek te lezen over je muzikaal idool. Ideaal om doorheen te bladeren en te genieten van de foto’s. Niet perse om te lezen als biografie maar leuk voor iets meer informatie als achtergrond bij de liedjes.