Recensie: Daniel De Vita – Lost In Translation

Daniel De Vita – Lost In Translation
Format: CD / Label: Independent

De Argentijnse zanger-gitarist Daniel De Vita, uit Buenos Aires, is een gevestigde naam binnen de Argentijnse bluesscene. Het wordt hoog tijd dat hij ook bij ons eens gaat doorbreken. Zijn nieuwe, vierde, album ‘Lost In Translation’ is namelijk een uitstekend album geworden waarop Daniel begeleid wordt door een zeer hechte band, die bestaat uit Nicolas Raffetta (Hammondorgel, piano), Mariano D’Andrea (bas), Gabriel Cabiaglia (drums) en Nicolas Smoljan (harmonica).

De gitaarstijl van Daniel is als hard en schurend te omschrijven zoals te horen is in de opener van het album Every Time I’m Close To You. Een lome funky shuffle met fel hoekig gitaarspel van Daniel, dat in de verte iets wegheeft van de al even hoekige Wilko Johnson. De zang van Daniel is enigszins geknepen maar dat wordt al gauw vergeten als hij een branderige snijdende gitaarsolo op ons loslaat.
Ook de shuffle My Sweetest Regret is funky maar dan van het zeer broeierige soort met zwaar schurende luie gitaarriffs en de zacht huilende harmonica van Nicolas Smoljan.

De slowblues Sand Between Your Fingers is branderig traag met rauw galmend gitaarwerk en een onverwachte tempoversnelling die deze slowblues aan de kook brengt. Vervolgens is Black Chiken 37 een heerlijk luie funky instrumental met een soepel groovende ritmesectie en de broeierig schurende gitaar en het soul Hammondorgel als belangrijkste ingrediënten. She Claps On The 1 & 3 is een onweerstaanbare swingende shuffle met de hard brullende harmonica van Nicolas Smoljan als smaakmaker.

Breaking The Praise begint als warme sfeervolle ballad met een schurende slidegitaar en gaat halverwege over in een hartstochtelijke gospelblues. 6 Years Blues is een “ouderwets” klinkende slowblues met hard priemend gitaarwerk, gevolgd door het luie en hoekige California Rocket Fuel waar een licht New Orleans geluid in zit.

De afsluiter, DFW, is een uptempo pompende bluesinstrumental met een super swingende band en Daniel’s hard bijtende gitaar.

Ik ben ervan overtuigd dat dit prima album van Daniel De Vita zijn doorbraak in ons land gaat worden!

01. Every Time I’m Close To You