Recensie: Connor Selby – Connor Selby

Connor Selby - Connor Selby

Connor Selby – Connor Selby
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: CJS Records

Volgens de juryleden van de UK Blues Awards is zanger/gitarist Connor Selby de rising star van de Britse blues boom. Hij mocht zowel in 2020 als in 2021 The Young Artist Of The Year Award in ontvangst nemen. En nu is dan ook zijn titelloze album verschenen met volgens de promotieafdeling van CJS Records “a soulful mix of hard-hitting blues and emotional introspective songwriting”.

Maakt Connor Selby zijn vooruitgesnelde faam dan waar op dit album? Voor een deel zeker, maar toch ook weer niet helemaal. Als zanger is Selby vooral beinvloedt door Ray Charles, zoals blijkt uit de eerste drie soulachtige songs van het album (I Can’t Let You Go, Falling In Love Again en If Youre Gonna Leave Me).

De invloed van de Engelse zestigerjaren folkzanger Nick Drake is te horen in de introspectieve songs The Man I Ought To Be en het jazzy Starting Again en ook Van Morrison komt even voorbij in Waitin’ On The Day.

Als gitarist is Selby vooral schatplichtig aan Eric Clapton. Veel van de songs op dit album doen vermoeden dat Connor Selby inderdaad een grote jongen in het Britse bluescircuit kan worden. Vooralsnog klinkt dit album een beetje te sophisticated en te netjes. Alleen in de Free-achtige bluesballad Emily laat Selby iets horen van de “hard-hitting blues”, die de promotieafdeling van zijn platenmaatschappij hem toedicht.

Connor Selby’s album is vooral het werk van een veelbelovend talent, dat nog niet de man is die hij zou moeten zijn, zoals hijzelf ook al zingt in The Man I Ought To Be. De sound is nog niet erg doorleefd en mist de scherpe randjes, die het werk van een collega als Danny Bryant zo interessant maakt. Dat zou ook nog iets te veel gevraagd zijn van een 22-jarige jongen. Net als goede wijn heeft Connor Selby nog wat tijd nodig om te rijpen.

01. I Can’t Let You Go
02. Falling In Love Again
03. If You’re Gonna Leave Me