Colosseum – Jumping Off The Sun
Format: CD limited edition (500) – Digital / Label: Cantare

Colosseum is een van de eerste bands in Engeland die jazz-, rock- en bluesinvloeden samenvoegden en zo een van de eerste progrock/jazzrock bands werd, waarbij het woord rock wel de nadruk had. Colosseum werd opgericht in 1968 door twee muzikanten met een stevige jazz-achtergrond: drummer Jon Hiseman en tenorsaxofonist Dick Heckstall-Smith, die samenspeelden in de Graham Bond Organisation en John Mayall’s Bluesbreakers.

In 1970 ontstond de definitieve bezetting van de band met Dave Greenslade op orgel, Tony Reeves op bas en Dave “Clem” Clempson op gitaar.

In deze samenstelling nam de band de eerste vijf tracks op van de cd ‘Jumping Off The Sun’ die nu in een limited edition (500 exemplaren) is verschenen. De opnamen, die bestemd waren voor John Peel’s Sunday (Radio) Show vonden live (zonder publiek) plaats op 5 maart 1970 in de Paris Cinema in Londen. Later dat jaar verving Mark Clarke Tony Reeves op bas en voegde zanger Chris Farlowe zich bij de band. In die samenstelling werden de tracks 6 tot en met 10 opgenomen, ook weer voor John Peel’s Sunday Show en ook weer live (nu met publiek) in de Paris Cinema.

Vanaf het eerste nummer van ‘Jumping Off The Moon’ is er een duidelijke connectie hoorbaar met de muziek van ex-Cream bassist Jack Bruce. Bruce speelde (kort) samen met Hiseman en Heckstall-Smith in de Graham Bond Organisation.

Het eerste nummer van de cd, het titelnummer, kent qua compositie een Bruce-achtige aanpak. Het is een jazzrock nummer met een belangrijke rol voor de ritmesectie Hiseman/Reeves. De Bruce-connectie wordt nog duidelijker in het tweede nummer, de cover van Theme For An Imaginary Western van Pete Brown (lyrics) en Jack Bruce.
Een nummer dat komt van Bruce’s tweede solo-album ‘Song For A Tailor’ waar niet toevallig  Hiseman en Heckstall-Smith op meespelen. Na Take Me Back To Doomsday, waarin toetsenist Dave Greenslade schittert, neemt de jazz-fractie van de band (Hiseman, Reeves en Heckstall-Smith) het heft in handen, nadat ook Heckstall-Smith de Paris Cinema had gevonden. Dusk Fire is vier minuten free jazz met Heckstall-Smith in de hoofdrol. De eerste sessie wordt afgesloten met de zeer stevige bluesrock van The Machine Demands A Sacrifice.

Deel twee van de cd met Mark Clarke op bas en Chris Farlowe als lead-zanger wordt geopend met de tweede Brown/Bruce-cover Rope Ladder To The Moon, ook weer van Song For A Tailor. Hier grijpen eerst Clempson op gitaar en daarna Heckstall-Smith op tenorsax een glansrol, ondersteund door de burlesque vocalen van Farlowe. Daarna volgt het lang uitgesponnen Downhill And Shadows, bluesrock met de soul touch van Farlowe’s stem. Daarna volgen twee nummers, waarin duidelijk wordt waar de Nederlandse progrock band Solution zijn inspiratie vandaan haalde. Tanglewood ’63 kent Thijs van Leer-achtige vocalen en eindigt na fraai orgelwerk van Greenslade in een knalhard jazzrock einde.

Ook het door Farlowe gedragen gezongen Time Lament kent een opbouw naar een door Heckstall-Smith en Clempson geleid knalhard rock einde. Het album wordt afgesloten door een ruim 21 minuten durend Lost Angeles, dat, na een progrock intro van Greenslade, wordt overgenomen door de rockfractie van de band (Clempson, Greenslade en Farlowe), waarin Clempson aantoont een fantastische gitarist te zijn (hij zou later niet voor niets de opvolger worden van Peter Frampton in Humble Pie en daarna steeds weer in bands van Jack Bruce opduiken).
Na een filmmuziek-achtig middenstuk (Clempson componeerde regelmatig film soundtracks) dat evolueert naar pure rock eindigt het nummer met een minutenlange, achterlijk goede drumsolo van Jon Hiseman, die daarin de beroemde Cream-drumsolo (Toad) van Ginger Baker doet verbleken.

‘Jumping Off The Sun’ is ondanks de matige geluidskwaliteit een mooi document van een band die van 1968 tot en met 1971 baanbrekend werk verrichtte voor progrock bands als Camel, Caravan, Solution en (later) Marillion.

01. Jumping Off The Sun
02. Theme For An Imaginary Western
03. Take Me Back To Doomsday