Coil – Musick To Play In The Dark
Format: CD – Vinyl / Label: Dais Records

Je staat voor het raam. Het holst van de nacht, slapen is op een manier onmogelijk. Zonder reden, je bent gewoon klaarwakker. Plots klinkt er van beneden een geluid. Zachtjes naar beneden. Licht onder de deur. In de kamer opent zich een portaal naar een wereld die zich naast die van ons bevind. In deze plek zonder zon kruipen vreemde wezens aan je voorbij. Plots klinkt er die griezelige stem ‘Are You Shivering, are you scared’.

Deze wat macabere sferen waren voor de Britse band Coil de standaard muzikale omgeving. In de jaren tachtig en negentig brachten ze een indrukwekkende lijst van albums uit. Een curieus combinatie van electronica, ambient en minimalisme. Voor de lezer op deze website die zich nog geen beeld kan vormen van hoe dit klinkt! Denk grofweg aan de dreun van Killing Joke, met de intensiteit van Joy Division aangevuld met het melodieuze van de Cure en dat met de factor 10. Interessante trivia over Coil. Zij zouden de soundtrack maken voor Hellraiser. De filmstudio wees dit af omdat de muziek te heftig (lees eng/niet commercieel) was. Hiermee krijg je wel een redelijk idee wat te verwachten.

Het tweeluik ‘Musick To Play In The Dark’ verscheen in 1999 en 2000. Het eerste deel is nu weer verkrijgbaar, of deel twee spoedig volgt is vooralsnog onduidelijk. Maar met deze heruitgave ben je als luisteraar ook nog een tijd zoet. De tegendraads bewegende muziek vormt een duister getint doolhof waar iedere keer nieuwe details vallen te ontdekken. Juist als je denkt alle kronkelige paden te kennen doemt er plots iets nieuws op. Een prettige nachtmerrie die blijft verbazen.

De hoofdpersoon dwaalt inmiddels permanent door de nacht. Die bezwerende stem blijft hem maar vooruitjagen in die kille, koude wereld.

Are you shivering? Are you cold? Are you bathed in silver or drowned in gold? This dream’s a vitality. With filaments as fine as a spider’s web pour through your mouth. That pour through your mouth. O river of silver, O river of flowers I lie down and shiver in your silver river Out drips the last drop of this vital fluid Our life has grown weary The stars have grown old
Are you still shivering?
Are you still cold?
Are you loathsome tonight?