Chris Rea – Era 1: Rarities 1978-1984
Format: 3CD / Label: Rhino – WEA
Release:  2020

Ook in deze december maand rijdt Chris Rea weer figuurlijk de nodige kilometers op weg naar huis. Feestdagen kraker ‘Driving Home for Christmas’ zal net als de afgelopen dertig jaar de nodige tijd vullen op de verschillende radio en tv zenders. Al dan niet toevallig dat zo vlak voor deze dagen er een nieuwe release van de goede man in de winkels ligt. Niet zomaar een verzamelaar met alle bekende hits maar alle singletjes aangevuld met hetgeen vroeger op de B-kant van het vinyl stond.

In de jaren tachtig kende Rea een succesvolle periode met grote hits en succesvolle albums. Vergelijkbare met van succes kreeg hij pas begin deze eeuw na het grootse ‘Blue Guitars’, een album van maar liefst elf cd’s. Toen kreeg hij misschien wel voor het eerst echte unanieme positieve recensies.

In interviews van de laatste jaren verhaalde de zanger dat hij in zijn carrière zich door anderen te hebben laten beïnvloeden op muzikaal gebied. En dat hij pas laat in zijn carrière de moed kreeg om alleen te maken wat hij wil! Een samenloop van omstandigheden die de wat warrige muzikale verschillen verklaren binnen deze club bij elkaar gebrachte singles.
In negatieve zin gezegd: geen nummer is hetzelfde. Een beetje van alles komt aan de luisteraar voorbij. Iets van reggae. Blues. Pop. Een vleugje New Wave. Soul. Soms wat hardhandig samengeperst in een nummer.

Neem ballade ‘Raincoat and a Rose’, het zachte intro mondt uit in een te groot geheel van zanger en band. Anderzijds levert ook het samenvoegen van de A en B kant van een single überhaupt warrigheid op. Wat moeten we nu met de Spaanstalige versies van sommige liedjes. Leuk om een keer te horen maar dat is het dan ook. Idem voor de remixen die zijn toevoegt aan de verzameling. Het was al vulling toen het vroeger in de winkels lag,laat staan nu dertig jaar later.

Daarentegen zijn de instrumentale nummers op de derde cd wel de moeite waard. Langzame blues die voorbij brandt. Als de soundtrack voor een film noir! Hier toont Rea zich qua sfeer met vlagen de Britse tegenhanger van Ry Cooder. Jammer dat hij niet altijd met vergelijkbaar materiaal voor de dag is gekomen.

Website: Chris Rea